اتاق سرور هوشمند: هوشمند سازی دیتا سنتر و اتاق سرور + عکس

اتاق سرور هوشمند پایه و اساس یک جهان متصل بهتر

شرکت‌ها اغلب به دلیل پیچیدگی و ماهیت ثابت اتاق‌های سرور و مراکز داده‌ی قدیمی خود به چالش کشیده می‌شوند و معمولا شاهد کمبود ظرفیت عملکرد لازم برای رسیدگی به اهداف سناریوهای کاربردی پیشرفته و کاهش مصرف انرژی هستیم. برای مقابله با این چالش‌ها، سازمان‌ها به طور فزاینده‌ای به سمت راه‌حل‌های اتاق سرور هوشمندو سیستم هوشمند اتاق سرورحرکت می‌کنند که سرعت، قابلیت اطمینان و کارآیی را ارائه می‌دهند و از استقرار سریع خدمات مورد نیاز برای رقابت و پیروزی در این دوره‌ی جدید پشتیبانی می‌کنند. ما در ادامه‌ی این مطلب بلاگ اسمارتیک تصمیم داریم در خصوص هوشمند سازی اتاق سرور، مانیتورینگ اتاق سرور، شرایط محیطی اتاق سرور، سیستم پایش اتاق سرور و خرید تجهیزات اتاق سرور صحبت کنیم.

اتاق سرور هوشمند

اتاق سرور هوشمند

با ظهور فناوری ریزشبکه در بازارهای حیاتی، مدل‌سازی، تحلیل و شبیه‌سازی سیستم‌های الکتریکی در طراحی و بهره‌برداری از مراکز داده و اتاق‌های سرور ضروری‌تر شده است. به همین خاطر، اتخاذ تصمیم‌های درست در طراحی و مراحل اولیه‌ی برنامه‌ریزی سیستم، بسیار مهم است تا از استراتژی‌های بهره‌وری انرژی برای کاهش هزینه‌های مالکیت و بهبود قابلیت اطمینان عملیات مهندسی و تاسیسات پشتیبانی شود.

(از مطلب نصب هوشمند سازی ساختمان غافل نشوید.)

امروزه، مالک یا اپراتور مراکز داده‌ی مدرن انتظار یک راه‌حل هوشمند برای اتاق‌های سرور دارند که در آن تسهیلات طراحی، تجزیه و تحلیل، اعتبارسنجی و به صورت آنلاین ارائه شوند تا از طراحی تا استقرار و تا عملکرد واقعی و برنامه‌ریزی ظرفیت، سیستمی با افزایش بهره‌وری و مدیریت چرخه‌ی عمر فراهم شود.

(در مطلب پروتکل‌های اینترنت اشیا اطلاعات متنوعی در خصوص انواع پروتکل‌ها خواهید یافت.)

سیستم هوشمند اتاق سرور

چالش‌های مراکز داده و اتاق‌های سرور قدیمی

مراکز داده قدیمی معمولا فاقد قابلیت اطمینان عملیاتی به دست آمده توسط نسل جدید تجهیزات یا همان اتاق سرور هوشمند هستند و در نتیجه، برای پایداری به سیستم‌های اضافی وابسته هستند. بعلاوه، پیچیدگی مدیریت رشد و توسعه‌ی اتاق سرور در پاسخ به تقاضاهای تجاری جدید افزایش یافته است. از مشکلات مراکز داده و اتاق‌های سرور قدیمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی‌های غیراستاندارد که باعث می‌شود بسیاری از عملیات‌های قدیمی مرکز داده برای نگهداری بسیار پرزحمت و برای برآوردن تغییرات سریع در فضای کسب و کار امروزی ناپایدار باشند.
  • استفاده‌ی بیش از حد انرژی از فناوری‌های قدیمی اتاق سرور، باعث کاهش سود شرکت‌ها می‌شود.
  • قطع شدن مراکز داده عواقب جدی از نظر از دست رفتن درآمد، از دست رفتن بهره‌وری و همینطور خدشه‌دار شدن شهرت به همراه دارد.

(از مطلب اجزای سیستم هوشمند سازی نیز دیدن کنید.)

هوشمند سازی اتاق سرور

هوشمند سازی اتاق سرور: استفاده از اینترنت اشیا

مراکز داده و اتاق سرور بخشی ضروری از زیرساخت‌های محاسباتی مدرن و اطلاعات کاربردی و حیاتی هستند. از آنجایی که این مراکز از امکانات متمرکز در محل تا سرویس‌های ابری عمومی را شامل می‌شوند، مهم است که به چگونگی حفظ و امنیت آنها توجه شود. قطعی‌های عمده، وقفه در داده‌ها و خرابی‌ها هزینه‌های زیادی به همراه دارند و از کار افتادن اتاق سرور می‌تواند هزینه‌های مادی زیادی به همراه داشته باشد.

حتما بخوانید:
بهترین ترموستات هوشمند: با انواع ترموستات هوشمند آشنا شوید + عکس

(از مطلب موتورخانه هوشمند غافل نشوید.)

هوشمند سازی اتاق سرور و نگهداری پیشگیرانه و پیش‌بینی کننده، می‌تواند قابل اطمینان بودن و در دسترس بودن سیستم را افزایش دهد. در حالی که حجم، سرعت و ساختار داده‌های اینترنت اشیاء چالش‌هایی را از نظر امنیت، مدیریت ذخیره‌سازی، سرورها و شبکه ایجاد می‌کند، اینترنت اشیا می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای بهینه‌سازی مدیریت زیرساخت‌های اتاق سرور و مرکز داده فراهم کند.

(مطلب رله هوشمند نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

نقش اینترنت اشیا در عملکرد بهینه اتاق سرور هوشمند

سنسورها و اتصال بی‌سیم اینترنت اشیاء مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از عملکرد بهینه‌ی تجهیزات اتاق سرور هوشمند و به حداکثر رساندن زمان کار، افزایش بهره‌وری انرژی، کاهش هزینه‌های عملیاتی و مهم‌تر از همه، محافظت از داده‌های موجود در آن، استفاده شود. در ادامه به 5 مورد از کاربردهای اینترنت اشیا در مدیریت زیر ساخت‌های مرکز داده و اتاق سرور هوشمند اشاره می‌کنیم.

(پیشنهاد میکنیم به مطلب ساختمان هوشمند در سایت ما سری بزنید.)

مراکز داده و اتاق سرور هوشمند

کاربردهای اینترنت اشیا در اتاق سرور هوشمند: 1. مانیتورینگ دما

تاسیسات اتاق سرور به صورت 24 ساعته در هفت روز هفته کار می‌کنند و در نتیجه مصرف انرژی بالایی دارند و مقادیر زیادی گرما تولید می‌کنند. کنترل دما در اتاق سرور برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد تجهیزات، تنظیم سرمایش تجهیزات و اندازه‌گیری کارایی کلی ضروری است. سنسورهای دما که در جعبه‌های IT، رک‌ها و نقاط کلیدی در اطراف تاسیسات شرکت مانند ورودی و تخلیه‌ی تهویه مطبوع نصب می‌شوند، می‌توانند تولید و خروجی گرما را برای کنترل غیرمتمرکز نقطه‌ای سیستم تهویه مطبوع و تهویه مطبوع اتاق کامپیوتر، نظارت کنند.

بعلاوه این کار برای کاهش هزینه‌ها نیز بسیار حیاتی است. مراکز داده ترجیح می‌دهند تا برای احتیاط امکانات خود را چندین درجه خنک‌تر نگه دارند. به این ترتیب حسگرهای محیطی می‌توانند تا چند درصد در هزینه‌های انرژی برای هر درجه تغییر رو به بالا در دمای پایه، صرفه‌جویی کنند.

(صفحه روشنایی هوشمند نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

کنترل دما در اتاق سرور

این بدان خاطر است که سنسورهای حرارتی در ورودی رک‌ها در مقایسه با صرفا خوانش‌های تهویه مطبوع اتاق کامپیوتر (CRAC)، نمای بسیار دقیق‌تر و واقعی‌تری از دمای اتاق سرور هوشمند را نشان می‌دهد. از این اطلاعات همچنین می‌توان برای کارآمدتر کردن سیستم خنک‌کننده استفاده کرد و در صورت نیاز واحدهای  CRAC را نیز خاموش کرد.

حتما بخوانید:
دستگیره هوشمند (Smart home Door Handle): معرفی انواع دستگیره در خانه هوشمند + عکس

(به صفحه سیستم ایمنی هوشمند نیز سری بزنید.)

تاسیسات اتاق سرور هوشمند

کاربردهای اینترنت اشیا در اتاق سرور هوشمند: 2. مانیتورینگ رطوبت اتاق سرور هوشمند

یکی دیگر از شرایط محیطی اتاق سرور که باید به آن توجه شود، رطوبت است. علاوه بر دما، کنترل رطوبت نیز برای جلوگیری از آسیب رسیدن تجهیزات اتاق سرور و مراکز داده ضروری است. رطوبت بالا ممکن است منجر به پوسیدگی تجهیزات شود در حالی که رطوبت کم نیز می‌تواند منجر به ایجاد الکتریسیته‌ی ساکن شود. حسگرهای محیطی می‌توانند اطلاعات واقعی و فوری از سطح رطوبت بهینه در اتاق سرور هوشمند و سراسر تاسیسات ارائه دهند.

(پیشنهاد می‌کنیم از مطلب پرده هوشمند غافل نشوید.)

شرایط محیطی اتاق سرور

کاربردهای اینترنت اشیا در اتاق سرور هوشمند: 3. نظارت بر کیفیت هوای داخل اتاق

کیفیت هوای داخل ساختمان یکی دیگر از خطرات زیست محیطی است که مراکز داده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عملیت تعمیر و نگهداری، ارتقاء زیرساخت‌ها، تغییرات در تجهیزات و همینطور هوای بیرونی که برای تهویه، فشار و یا خنک کردن استفاده می‌شود، می‌تواند آلاینده‌های معلق در هوا را وارد تاسیسات کند. بنابراین با نظارت بر کیفیت هوای داخل اتاق سرور هوشمند می‌توان تمام آلاینده‌ها و ذراتی که بر تجهیزات الکترونیکی تاثر می‌گذارند و باعث خورده شدن کنتاکت‌ها و کاهش قابلیت تجهیزات و خرابی آنها و در نهایت خسارت‌های بیشتر می‌شوند، را کاهش داد.

(از صفحه‌ی تاچ پنل هوشمند نیز بازدید کنید.)

نظارت بر کیفیت هوای داخل اتاق سرور هوشمند

کاربردهای اینترنت اشیا در اتاق سرور هوشمند: 4. تشخیص نشت اتاق

نشت آب یکی از بزرگترین تهدیدات برای مراکز داده و اتاق های سرور است. نشتی در تهویه مطبوع، رک سرور خنک‌کننده‌ی آبی، چگالی، آب‌های زیرزمینی یا لوله‌کشی محلی می‌تواند باعث خسارت و تحمیل هزینه‌های زیادی باشد. سنسورهای تشخیص نشتی، تیم‌ها را از اولین نشانه‌های نشت مطلع می‌کنند و به آنها اجازه می‌دهند تا اقدامات اصلاحی را فورا انجام دهند.

(مطالعه مطلب فناوری NFC را به شما پیشنهاد می‌کنیم.)

برای مثال، سنسورهای نشتی طنابی را می‌توان در مکان‌های صعب‌العبور مانند اطراف سیستم‌های CRAC، واحدهای توزیع‌کننده‌ی هوای خنک، زیر طبقات مرتفع و هر منبع نشتی دیگر مانند لوله‌ها قرار داد. سنسورهای نشت نقطه‌ای را نیز می‌توان برای نظارت بر جریان مایع در ظروف قطره، نظارت در اتاق‌های کوچکتر، کمدها و یا هر نقطه‌ی دیگر مورد استفاده قرار داد.

تشخیص نشت اتاق سرور هوشمند

کاربردهای اینترنت اشیا در اتاق سرورِ هوشمند: 5. مانیتورینگ برق از راه دور

درحالی که نظارت بر محیط زیست برای اطمینان از مداخله‌ی فعال و پاسخ به فجایع احتمالی ضروری است، نظارت از راه دور باتری‌ها و منبع تغذیه‌ی بدون وقفه (UPS) نیز ضروری است. سیستم پایش اتاق سرور و توانایی تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی و پاسخ سریع به نقص یا تخریب، باعث افزایش اطمینان سیستم‌های باتری UPS می‌شود و به سازمان‌ها سازگاری مورد نیاز در مراکز داده‌ی پویای امروزی را می‌دهد.

حتما بخوانید:
مدرسه هوشمند: معرفی تجهیزات هوشمند سازی مدارس + عکس

سیستم پایش اتاق سرور

امنیت و کنترل دسترسی در اتاق سرورِ هوشمند

نقص امنیتی در اتاق سرور یا مراکز داده می‌تواند منجر به از دست رفتن تجهیزات شود اما خطر اصلی از بین رفتن داده‌ها یا دزدیده شدن داده‌ها است. با توجه به جمع‌آوری اطلاعات شخصی توسط شرکت‌ها، مصرف‌کنندگان بیشتر نگران نحوه‌ی محافظت از این داده‌ها و اطلاعات هستند. هر نوع تهدیدی برای داده‌های یک شرکت می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر شهرت و تجارت داشته باشد و ضررهای مالی زیادی به همراه آورد.

در حالی که احتمال سرقت کل سرور بسیار پایین است اما راه‌حل‌های ردیابی دارایی‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا هر دارایی بزرگ یا کوچک را فورا مدیریت و ردیابی کنند. همچنین می‌تواند در لحظه‌ی جابجایی یا دست‌کاری دارایی، هشدار ارسال کند و به پرسنل امکان دهد تا سریعا به تهدیه پاسخ دهند.

نظارت بر مرکز داده و اتاق سرور هوشمند

وقتی صحبت از نظارت و محدود کردن دسترسی به مرکز داده و اتاق سرور هوشمند به میان می‌آید، از حسگرهای بی‌سیم می‌توان برای تشخیص حضور و شمارش افراد در مناطق ممنوعه و همینطور حرکات مشکوک مانند باز و بسته کردن درها و پنجره‌ها استفاده کرد. به این ترتیب قفل‌های مبتنی بر اینترنت اشیا، کارت‌خوان‌ها و صفحه کلیدها می‌توانند برای رویکردی چندلایه به امنیت، ورود و خروج پرسنل را نظارت و کنترل کنند.

نظارت بر اتاق سرور هوشمند

اهمیت هوشمند سازی اتاق سرور و مرکز داده

کنترل و نظارت بر اتاق سرور و یا مراکز داده (دیتا سنتر) در برابر عوامل مختلف تهدیدکننده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اتاق سرور هوشمند و سیستم مدیریت هوشمند اتاق سرور می‌تواند با تجهیزات کنترل کننده‌ی دما، رطوبت، گرد و غبار و غیره علاوه بر کاهش نیاز به نیروی انسانی، شرایط بهینه‌ی در کارکرد تجهیزات و کاهش هزینه‌ها فراهم سازد.

خرید تجهیزات اتاق سرور و پایش پارامترهای محیطی مختلف در اتاق سرور و ایجاد آلارم و اطلاع‌رسانی به افراد مربوطه از رویدادهای فاجعه‌انگیز می‌تواند جلوگیری کند. سیستم اتاق سرور هوشمند دارای پردازشگر یا کنترلر مرکزی است اما این سیستم‌ها از نظر عملکرد و قابلیت اطمینان با یکدیگر متفاوت هستند و به همین خاطر باید در خرید تجهیزات هوشمند سازی اتاق سرور و مراکز داده توجه زیادی داشته باشید.

سیستم اتاق سرور هوشمند

منبع مطلب

اقای یک سوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *