اهمیت استفاده از تابلو برق هوشمند در ساختمان

سیستم برقی مورد استفاده در ساختمان های قدیمی، در مقایسه با سیستم برقی ساختمان های پیشرفته، کاملاً متفاوت می باشد. در ساختمان های قدیمی، برق ورودی به خانه تنها از طریق یک جعبه تقسیم به بخش های مختلف منتقل می شود و به همین دلیل، احتمال وقوع حوادث مختلف (مانندِ برق گرفتگی، آتش سوزی و…)، بسیار بالا است. در مقابل، خانه های هوشمند و پیشرفته، به سیستم های برقی مدرنی مجهز می باشند. این سیستم ها، امنیت ساختمان را تامین می کنند و میزان مصرف برق را نیز کاهش می دهند. یکی از مهم ترین سیستم های برقی پیشرفته امروزی، تابلو برق هوشمند می باشد. در این مقاله قصد داریم تا توضیحاتی جامع را در مورد تابلو فوق، به شما ارائه دهیم. بنابراین تا پایان همراه ما باشید.

C:\Users\reza\Desktop\1.jpg

تابلو برق هوشمند، میزان مصرف برق در ساختمان را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

معرفی تابلو برق هوشمند

تابلو های برق به دو دسته معمولی و هوشمند تقسیم می شوند. تابلو برق معمولی وظیفه دارد تا برق را در بخش های مختلف ساختمان توزیع کند. توزیع برق در این تابلو، از طریق سوئیچ ها، رله ها و فیوز های مختلفی انجام می شود.

تابلو برق هوشمند، علاوه بر داشتنِ ویژگی های تابلو معمولی، قابلیت کنترل از راه دور را نیز دارا می باشد. بدین ترتیب، صاحب خانه می تواند از فاصله دور و با استفاده از موبایل یا کامپیوتر، سیستم برقی خانه خود را کنترل کند و در صورت وقوع حوادث احتمالی، اقدامات لازم را انجام دهد.

قطعات و تجهیزات مورد استفاده در تابلو برق هوشمند

تا این قسمت از مقاله، با تابلو برق هوشمند و نحوه عملکرد آن در ساختمان، تا حدی آشنا شدیم. در این بخش، قطعات مورد استفاده در این تابلو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

حتما بخوانید:
VOIP

تجهیزات مورد استفاده در یک  تابلو برق هوشمند، عبارتند از؛

1. منبع تغذیه تابلو برق هوشمند

منبع تغذیه وظیفه دارد تا برق شهر را دریافت و آن را به تابلو برق هوشمند منتقل نماید. البته این قطعه، ولتاژ برق شهر را قبل از انتقال، تا حدی کاهش می دهد. این کاهش ولتاژ، در ساختمان های مختلف، متفاوت است (در برخی از ساختمان ها، منبع تغذیه، برق را به 24 ولت و در برخی دیگر، برق را به 30 ولت تبدیل می کند).

2. کابل های تابلو برق

کابل ها، بخش های مختلفِ تابلو برق را به همدیگر متصل می کنند. در ساختار تابلو برق هوشمند معمولا از کابل های شماره 6 و شماره 4 استفاده می شود. البته، کابل برق ورودی به منبع تغذیه، باید قوی تر از کابل های فوق باشد.

3. کلید های مینیاتوری تابلو برق هوشمند 

کلید های مینیاتوری تابلو برق هوشمند، وظیفه دارند تا برق مورد نیازِ چراغ های خانه و پریز ها را تامین نمایند. همچنین، اگر در یک بخش از خانه، کابل های فاز و نول به یکدیگر برخورد کنند، کلید مینیاتوری آن بخش از خانه، جریان برق را قطع خواهد کرد.

4. ترمینال تابلو برق

همانگونه که در پاراگراف قبل نیز توضیح دادیم، کلید های مینیاتوری، برق مورد نیاز چراغ ها و پریز های خانه را تامین می کنند. ارتباطِ بینِ کلید های مینیاتوری تابلو برق هوشمند، چراغ های خانه و پریز های برق، از طریق ترمینال برقرار می شود.

5. رله تابلو برق هوشمند

مکانیزم عملکرد رله تابلو برق هوشمند، همانند کلید مینیاتوری می باشد اما رله ها معمولا برای انتقال جریان برق از تابلو به سیستم های سرمایشی و گرمایشی، مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال ممکن است بنا به صلاحدید برقکار ساختمان، از رله برای تامین برق مورد نیاز سیستم روشنایی خانه نیز استفاده شود.

حتما بخوانید:
معرفی خانه هوشمند Tuya

C:\Users\reza\Desktop\2.jpg

کلید های مینیاتوری و رله ها، وظیفه دارند تا برق را از تابلو هوشمند به بخش های مختلف ساختمان انتقال دهند.

6. محافظ جان تابلو برق

جریان برق خروجی از منبع تغذیه، ابتدا وارد بخشی به نام محافظ جان می شود و سپس، به رله ها و کلید های مینیاتوری منتقل می گردد. اگر جریان برق از مقدار مشخصی (معمولا 30 میلی آمپر) بیشتر شود، محافظ جان وظیفه دارد تا برق ساختمان را قطع کند.

7. سرور مرکزی تابلو برق

سرور مرکزی وظیفه دارد تا ارتباطِ بینِ تابلو برق هوشمند و گوشی موبایل (یا کامپیوتر) را برقرار کند. بدین ترتیب، صاحب خانه می تواند سیستم برقی خانه خود را از راه دور نیز کنترل نماید.

8. دیمر

دیمر ها می توانند میزان تابش نور چراغ های خانه را افزایش یا کاهش دهند. دیمر معمولا به سنسور های نوری خانه متصل می شود و میزان نور محیط را محاسبه می کند.

سخن پایانی

در این مقاله، توضیحاتی جامع را در مورد تابلو برق هوشمند، به شما ارائه دادیم. این تابلو می تواند اطلاعات مربوط به سیستم برقی خانه را به گوشی موبایل و یا کامپیوتر صاحب خانه، انتقال دهد.

 

اقای یک سوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *