معرفی تجهیزات مورد استفاده در اتاق سرور هوشمند

معرفی تجهیزات مورد استفاده در اتاق سرور هوشمند

اتاق سرور هوشمند

در دنیای امروز بسیاری از شرکت ها، یک اتاق را به تجهیزات شبکه خود اختصاص می دهند و آن را اتاق سرور می نامند. اتاق های سرور را می توان با استفاده از تجهیزاتی خاص، به اتاق هایی هوشمند تبدیل کرد. این تجهیزات می توانند امنیت اتاق های سرور را افزایش و میزان مصرف انرژی را کاهش دهند. در این بخش قصد داریم تا مهم ترین تجهیزات لازم برای طراحی یک اتاق سرور هوشمند را به شما معرفی کنیم.

C:\Users\reza\Desktop\1.jpg

سنسور دما وظیفه دارد تا دمای اتاق سرور هوشمند را به صورت لحظه ای محاسبه نماید و اطلاعات به دست آمده را به تاچ پنل اعلام کند.

مهم ترین تجهیزات اتاق سرور هوشمند

در یک اتاق سرور هوشمند، از تجهیزات مختلفی استفاده می شود. در این قسمت، مهم ترین تجهیزات مورد استفاده در این اتاق را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛

1. سنسور دما

یکی از مهم ترین لوازم مورد استفاده در اتاق سرور هوشمند، سنسور دما می باشد. دمای تجهیزاتِ اتاق سرور، معمولا به علت فعالیت زیاد، افزایش می یابد و این موضوع می تواند موجب وقوع حادثه آتش سوزی شود. سنسور های دما وظیفه دارند تا در صورتِ افزایشِ بیش از حدِ مجازِ دمای محیط، تاچ پنل هوشمند و سیستم اطفاء حریق را از وقوع حادثه احتمالی، آگاه کنند.

2. سنسور رطوبت

اکثر تجهیزات اتاق سرور به رطوبت حساس می باشند و امکان دارد در اثر تماس با آب، آسیب ببینند. به همین دلیل، در اکثر اتاق های سرور هوشمند، از سنسور رطوبت استفاده می شود. این سنسور به صورت لحظه ای، رطوبت محیط را اندازه گیری می کند و در صورتِ افزایشِ بیش از حدِ رطوبت، احتمال وقوع حادثه را به تاچ پنل مرکزی اعلام می نماید. در نهایت، تاچ پنل نیز، پیام هشداری را به گوشی موبایل مدیر شرکت ارسال خواهد کرد.

حتما بخوانید:
اتاق سرور هوشمند: هوشمند سازی دیتا سنتر و اتاق سرور + عکس

3. سنسور دود

اگر سنسورِ دمای موجود در اتاق سرور هوشمند نتواند افزایش بیش از حدِ دما را تشخیص دهد و آتش سوزی آغاز شود، سنسور های دود وظیفه دارند تا شروع حادثه را به تاچ پنل مرکزی اعلام کنند.

نکته ای دیگر اینکه، سنسور های دود دارای مدل های مختلفی می باشند و هر کدام از این مدل ها، ویژگی های خاصی دارند. بنابراین، شما باید ابتدا نوع نیاز های خود از سنسور دود را مشخص کنید و سپس اقدام به خرید نمایید.

4. منبع تغذیه

برق شهر دارای نوسانات زیادی است و اگر این برق به صورت مستقیم به اتاق سرور وصل شود، ممکن است به تجهیزات شبکه، آسیب های جبران ناپذیری وارد گردد. به همین دلیل، برق شهر ابتدا به منبع تغذیه وصل می شود و سپس منبع تغذیه، برق مورد نیاز تمامی تجهیزات اتاق سرور هوشمند را فراهم می کند.

5. دوربین مداربسته نظارتی

یکی دیگر از تجهیزات مورد استفاده در اتاق سرور هوشمند، دوربین مداربسته می باشد. با استفاده از دوربین مداربسته، مدیران شرکت ها می توانند به صورت 24 ساعته بر روی اتاق سرور نظارت داشته باشند. همچنین، دوربین مداربسته اتاق سرور هوشمند، به سنسور حرکتی نیز مجهز است. بدین ترتیب، این دوربین را می توان به گونه ای تنظیم کرد که در ساعاتی خاص، تمامی رفت و آمد های اشخاص در اتاق سرور را تشخیص دهد و به مدیر شرکت اعلام نماید.

6. سیستم اطفاء حریق

اگر در یک اتاق سرور هوشمند، حادثه آتش سوزی رخ دهد، سنسور های دما و دود، شروع حادثه را به تاچ پنل اعلام می کنند و تاچ پنل نیز بر اساس اطلاعات دریافتی، سیستم اطفاء حریق را فعال می نماید.

حتما بخوانید:
نصب هوشمند سازی ساختمان: معرفی نکات مهم در برنامه‌ریزی نصب یک خانه‌ی هوشمند + عکس

نکته ای دیگر اینکه، در ساختار سیستم اطفاء حریق اتاق سرور هوشمند، معمولا از گاز fm200 استفاده می شود. این گاز، آتش را در مدت زمانی کوتاه خاموش می کند و به تجهیزات اتاق سرور نیز آسیبی نمی رساند.

C:\Users\reza\Desktop\2.jpg

در ساختار سیستم اطفاء حریق اتاق سرور، از گاز بی خطرِ fm200 استفاده می شود.

7. سیستم روشنایی هوشمند

سیستم روشنایی اتاق سرور هوشمند، به صورت خودکار فعال یا غیر فعال می شود. همچنین در این سیستم، از دیمر نیز استفاده شده است. دیمر وظیفه دارد تا میزان روشنایی نور محیط را تنظیم نماید و از مصرفِ بیش از حدِ انرژی جلوگیری کند.

8. تاچ پنل اتاق سرور

مهم ترین بخشِ یک اتاق سرور هوشمند، تاچ پنل می باشد. تاچ پنل، اطلاعات تمامی سنسور های موجود در اتاق را دریافت می کند و بر اساس این اطلاعات، نحوه فعالیت تجهیزات هوشمند را تعیین می نماید. همچنین، ارتباط بین اتاق سرور و مدیر شرکت نیز از طریق تاچ پنل برقرار می شود.

 

اقای یک سوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *