هتل هوشمند: معرفی مزایای شگفت‌انگیز هوشمند سازی هتل + عکس

هتل هوشمند

شما کدام یک را ترجیح می‌دهید: کلبه‌ی ساده یا هتل هوشمند (Smart Hotels) البته پیدا کردن یک کلبه‌ی چوبی ساده و قدیمی (و اگر شانس بیاورید کمی مدرن شده!) وسط جنگل‌های شمال راحت‌تر از پیدا کردن یک هتل است. در هر صورت اگر بدانید هتل هوشمند چیست و چه ویژگی‌هایی دارد احتمالا برای سفر بعدی خود در یک هتل هوشمند اتاق رزرو می‌کنید. پیشرفت تکنولوژی تقریبا همه چیز را در اختیار ما قرار داده است. این مساله در مورد صنعت هتلداری و مسافرتی نیز صادق است. پیشرفت تکنولوژی با نوآوری‌های مختلفی همراه است که در میان آنها هتل هوشمند نیز خودنمایی می‌کند و مزایایی همچون کاهش مصرف انرژی، بهبود بکارگیری منابع انسانی، ارائه‌ی خدمات بهتر به مهمانان و به طور کلی افزایش بهره‌وری را به همراه داشته است.

هتل هوشمند

صنعت توریسم – پیشرفت تکنولوژی و اسمارت هتل‌ها

هتل‌های هوشمند تقریبا قرار است آینده‌ی تمام هتل‌ها باشند. اگرچه تعداد این هتل‌ها در حال حاضر انگشت شمار است اما در آینده بخش عظیمی از هتل‌ها به سمت هوشمند شدن و مدرنیته حرکت خواهند کرد و با این جهش، هتل‌داری بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از قبل خواهد شد. صنعت توریسم و گردشگری نیز به نوعی با هتل‌داری گره خورده است. علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی و تفریحی، هتل‌ها هستند که با ارائه‌ی خدمات متنوع به مهمانان باعث رضایت آنها می‌شوند. به این ترتیب هتل‌داری نیز یک صنعت و یا فعالیت اقتصادی/فرهنگی محسوب می‌شود و صرفا یک فعالیت تجاری نیست.

با اینکه بخشی از وجود ما به دنبال سنت‌ها و سادگی حرکت می‌کند و حتی شاید ترجیح بدهد چادر مسافرتی به پا کند، اما استفاده از امکانات هتل هم می‌تواند تجربه‌ی جالبی در سفرها باشد. ما هم تصمیم داریم در ادامه‌ی این مطلب در مورد هتل‌های هوشمند و ویژگی‌ها و مزایای آنها صحبت کنیم و البته برخی از هتل‌های هوشمند در دنیا و امکانات آنها را نیز معرفی خواهیم کرد.

هتل هوشمند چیست؟

هوشمندسازی هتل

پیشرفت روز افزونِ تکنولوژی سبب شده است تا هتل های امروزی نسبت به هتل هایی که در گذشته ای نه چندان دور طراحی می شدند، بسیار مدرن تر شوند. در گذشته، تمامی امور مربوط به هتل را پرسنل هتل انجام می دادند اما اختراع هوش مصنوعی و هوشمند شدنِ هتل ها، موجب شده است تا بسیاری از امور به صورت اتوماتیک و توسط ربات ها، انجام شوند. در این بخش قصد داریم تا شما را از هزینه های هوشمندسازی هتل، آگاه نماییم.

قیمت تجهیزات پیشرفته و مدرن هوشمندسازی هتل

استفاده از تجهیزات پیشرفته و مدرن، می تواند یک هتل کاملا معمولی و قدیمی را به یک هتل هوشمند تبدیل کند. در این بخش، انواع مختلف تجهیزات مورد نیاز برای هوشمندسازی هتل را معرفی خواهیم کرد و سپس، به مقایسه قیمت خرید آنها با یکدیگر، خواهیم پرداخت. این تجهیزات عبارتند از؛

امکانات رفاهی یک اتاق هوشمند در یک هتل هوشمند

  1. سنسور تنظیم کننده نور محیط

یکی از تجهیزات مورد استفاده در فرآیند هوشمندسازی هتل، سنسور تنظیم کننده نور می باشد. این سنسور به محض ورود مسافران به اتاق، چراغ ها را روشن می کند و بسته به روشنایی محیط، میزان تابش نور را افزایش یا کاهش می دهد.

در بازار فروش تجهیزات هوشمندسازی هتل، مدل های مختلف سنسورهای تنظیم کننده نور، دارای قیمت های متفاوتی هستند. مدیران هتل ها باید ابتدا نوع معماری اتاق های هتل را در نظر بگیرند و سپس با توجه به بودجه خود، سنسورهای مناسب را انتخاب کنند.

  1. سنسور های تنظیم کننده سیستم های سرمایشی و گرمایشی محیط

سنسور های تنظیم کننده سیستم های سرمایشی و گرمایشی محیط نیز همانند سنسورهای تنظیم کننده نور عمل می کنند. این سنسور ها با ورود مسافران، سیستم گرمایشی یا سرمایشی را روشن می نمایند و با رسیدن دمای اتاق به میزان دلخواه، سیستم فوق را غیر فعال می کنند.

قیمت خرید سنسور های تنظیم کننده سیستم های سرمایشی و گرمایشی، کاملا متغیر است و بستگی به نوع مدل انتخابی توسط مدیران هتل ها دارد.

  1. پنل مرکزی کنترل کننده سیستم های صوتی و تصویری

در فرآیند هوشمندسازی هتل، یکی از تجهیزات مهم، پنل مرکزی کنترل کننده سیستم های صوتی و تصویری می باشد. این پنل می تواند تلویزیون شما را کنترل کند و علاوه بر آن، به تمامی سیستم های استریو اتاق نیز متصل شود. همچنین، شما می توانید پنل فوق را به اکانت اسپاتیفای متصل کنید و موسیقی های دلخواه خود را پخش نمایید.

هتل‌های هوشمند و گوشی‌های هوشمند

  1. پنل دستیار صوتی

یکی از تجهیزات بسیار پیشرفته ای که استفاده از آن، سبب بالا رفتن سطح کیفی خدمات هتل خواهد شد، پنل دستیار صوتی می باشد. مسافران می توانند با پنل دستیار صوتی صحبت کنند و خواسته های خود را بیان نمایند. پنل فوق نیز با توجه به قابلیت های فراوانی که دارد، تمامی دستورات مسافران را انجام خواهد داد. به عنوان مثال، مسافر می تواند از دستیار صوتی بخواهد تا چراغ ها را روشن کند و یا دمای محیط اتاق را کاهش دهد.

پنل های دستیار صوتی معمولا قیمت خرید بالایی دارند اما امکانات فراوانی را به کاربران ارائه می دهند. همچنین، این پنل ها، توسط برند های مختلفی تولید می شوند.

  1. پنل اتصال اتاق هتل هوشمند به موبایل

در فرآیند هوشمندسازی هتل، معمولا از پنل اتصال اتاق هتل به موبایل نیز استفاده می شود. این پنل به شما اجازه می دهد تا با استفاده از موبایل، تمامی ابزار های هوشمند موجود در اتاق خود را کنترل نمایید. به عنوان مثال، مسافران می توانند قبل از رسیدن به اتاق، سیستم تهویه مطبوع را روشن نمایند تا دمای اتاق در زمان ورود آنها، به میزان دلخواه رسیده باشد.

نکته آخر اینکه، قیمت پنل اتصال اتاق به موبایل، نسبتا پایین می باشد و مدیران هتل ها می توانند به راحتی، اتاق های هتل خود را به این پنل مجهز نمایند.

  1. پنل تشخیص چهره

آخرین وسیله مورد استفاده در فرآیند هوشمندسازی هتل که در این قسمت به آن خواهیم پرداخت، پنل تشخیص چهره می باشد. این پنل در جلو درب ورودی اتاق قرار می گیرد و چهره مسافر را تشخیص می دهد. پس از تشخیص چهره، درب به صورت خودکار باز خواهد شد. البته این پنل تنها در جلو درب اتاق هتل، مورد استفاده قرار نمی گیرد و در قسمت پذیرش هتل، پارکینگ هتل و… نیز کاربرد دارد.

هتل هوشمند فلایزو علی بابا در چین (Flyzoo Alibaba): چین پیشگام در هوشمند سازی هتل

هتل هوشمند (Smart Hotel) چیست؟

یک هتل هوشمند مکانی پیشرفته در صنعت هتل‌داری را منعکس می‌کند که تجربه‌ی یک استقرار بی‌نظیر را به مهمانان خود ارائه می‌دهد. هتل‌های سنتی می‌توانند با افزایش اتوماسیون یا خودکارسازی و هوش مصنوعی به هتل‌های هوشمند تبدیل شوند. در اکثر هتل‌های هوشمند، پذیرش توسط ربات‌ها انجام می‌شود یا مهمانان می‌توانند به صورت آنلاین اتاق رزرو کنند. مهمانان هتل هوشمند می‌توانند جنبه‌های مختلفی از اتاق خود را از طریق اپلیکیشن‌های تلفن همراه کنترل کنند. در هتل‌های هوشمندی که از نظر فنی پیشرفته‌تر هستند، غذا و نوشیدنی توسط روبات‌ها به مهمانان ارائه می‌شود و رزرو و ثبت نام نیز یا توسط برنامه‌ی تلفن همراه و یا توسط روبات انجام می‌شود.

تکنولوژی هتل‌های هوشمند مزایای تعامل انسان و ربات را به همراه دارد و اگر مایل هستید بهترین و جدیدترین تکنولوژی‌ها را امتحان کنید هتل‌های مجهز به اینترنت اشیا (IoT) بهترین گزینه برای شما هستند. در سال 2021 شگفت‌زده کردن مهمانان با ایجاد یک تجربه‌ی عالی کار آسانی نیست. اگر واقعا به دنبال تجربه‌ی خارق‌العاده هستید، هتل هوشمند همان چیزی است که به آن احتیاج دارید تا فن‌آوری‌های هوشمند را در بهترین حالت خود تجربه کنید.

حتما بخوانید:
سیستم های هوشمند هوارسان (هواساز)

هتل هوشمند

فواید هتل هوشمند برای صاحبان هتل و مهمانان

اتاق‌های پایدارتر

از دیدگاه صاحبان هتل هوشمند، یکی از بزرگ‌ترین مزایای اتاق‌ها در این هتل‌ها، بهبود پایداری موجود است. این مساله در درجه‌ی اول به امکان صرفه‌جویی در اتاق‌ها مرتبط است که می‌تواند به خودکارسازی ارائه شده توسط اینترنت اشیاء نیز بهبود یابد. برای مثال، می‌توان نور لامپ‌ها را بر اساس نور محیطی اتاق در لحظه، به طور اتوماتیک کاهش یا افزایش داد.

به طور مشابه، گرمایش را می‌توان به گونه‌ای تنظیم کرد که به طور خودکار یک درجه حرارت خاص را حفظ کند و پس از رسیدن دمای اتاق به یک دمای از پیش تعیین شده، رادیاتور به طور اتوماتیک قطع شود. همه‌ی اینها منجر به کاهش مصرف انرژی خواهند شد.

سطح شخصی‌سازی بهبود یافته

هتل هوشمند بعلاوه فرصت‌های عالی برای شخصی‌سازی ارائه می‌دهد. به عنوان نمونه، تلویزیون‌ها می‌توانند به گونه‌ای تنظیم شوند که مهمانان را با نام شخصی بنامند و همچنین مهمانان از یک کنترل مرکزی برای تنظیم شرایط داخل اتاق استفاده کنند.

اگرچه با تکنولوژی اینترنت اشیاء، دستگاه‌های مختلف می‌توانند به طور خودکار این شرایط را ایجاد کنند. علاوه بر این، تلویزیون‌ها و اسپیکرهای هوشمند می‌توانند امکان دسترسی به حساب‌های شخصی افراد در سرویس‌هایی مانند نتفیلیکس و اسپاتیفای را فراهم کنند.

تلویزیون هوشمند

دسترسی آسان‌تر به اطلاعات

یکی دیگر از مزایای مهم هتل‌های هوشمند برای مهمانان، دسترسی آسان به اطلاعات است. با دستگاه‌هایی مانند آمازون اکو، مهمان می‌تواند یک سوال بپرسد و پاسخ هوشمندانه‌ای دریافت کند. با این حال، دستگاه‌ها می‌توانند به سایر خدمات هتل نیز متصل باشند. بنابراین، برای مثال یک مشتری قادر خواهد بود از یک هاب هوشمند (smart hub) در مورد رستوران سوال بپرسد.

بعلاوه می‌توان به سیستم رزرو رستوران هتل متصل شد و داده‌های به روز دریافت کرد. برخی از افراد در صنعت هتلداری حتی یک گام جلوتر برداشته‌اند و نقشه‌های دیواری را به اینترنت متصل کرده‌اند که به مهمانان این امکان را می‌دهد اطلاعات و دیدگاه‌های مختلف در مورد رستوران‌ها و جاذبه‌های گردشگری را پیدا کنند.

دسترسی آسان‌تر به اطلاعات

تصمیم‌گیری مبتنی بر داده

بسیار ضروری و لازم است افرادی که در صنعت هتلداری هستند و یک سیستم هتلداری هوشمند را پیش می‌برند مراقبت‌های لازم را به ویژه در حفظ اطلاعات خصوصی مشتریان خود به کار برند. با این اوصاف، تا زمانی که هتل‌ها در مورد قوانین محافظت از داده‌ها شفاف هستند و از آنها پیروی می‌کنند، اطلاعاتی که از مشتری‌های خود دریافت می‌کنند می‌تواند بسیار مفید باشد.

درحالی که حذف ایمن دستورات صوتی و اطلاعات دیگر از دستگاه‌هایی مانند آمازون اکو ضروری است اما اطلاعات دیگری مانند داده‌های کاربردی اصلی را می‌توان جمع‌آوری کرد. این کار به هتل‌ها امکان می‌دهد متوجه شوند محبوب‌ترین کانال‌های تلویزیون یا ایستگاه‌های رادیویی کدام هستند و به این ترتیب امکان تصمیم‌گیری داده محور در انتخاب گزینه‌های پیش‌فرض فراهم می‌شود.

رزرو پارکینگ هوشمند

هتل‌ها می‌توانند از حسگرهای هوشمند و اپلیکیشن‌های مخصوص هتل استفاده کنند تا به مهمانان امکان رزرو محل پارکینگ پیش از ورود به هتل را بدهند. با این کار هتل‌ها از پس هزینه‌ی کارکنان و مدیریت فردی موجودی‌های پارکینگ برمی‌آیند و مهمانان از همان لحظه‌ی ورود، تجربه‌ی راحت‌تری خواهند داشت.

رزرو پارکینگ هوشمند

تحویل گرفتن/تحویل دادن اتاق از راه دور در هتل هوشمند

با ایجاد امکان تحویل گرفتن و پس دادن اتاق از راه دور و به وسیله‌ی تلفن همراه، صاحبان هتل می‌توانند نیازهای پرسنلی خود را بهتر پیش‌بینی و مدیریت کنند و به میزان قابل‌توجهی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی داشته باشند. این تکنولوژی همچنین می‌تواند هنگام ورود مهمانان، کارکنان را مطلع سازد و به این ترتیب مهمانان تجربه‌ی شخصی‌تری را در لحظه‌ی بازدید تجربه می‌کنند.

در پایان اقامت میهمان، مسافران می‌توانند از تجربه‌ی تحویل دادن اتاق بدون دردسر لذت ببرند که بعلاوه به آنها امکان می‌دهد وسیله‌ی حمل و نقل مورد نظر خود (اعم تاکسی، هواپیما و غیره) را به مقصد بعدی خود ترتیب دهند و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

استفاده از موبایل به عنوان کلید اتاق در هتل هوشمند

امروزه تعداد زیادی از هتل‌ها، دسترسی به اتاق میهمان را به وسیله‌ی تلفن هوشمند آنها امکان‌پذیر می‌سازند. این کار باعث صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها در چاپ کارت‌های پلاستیکی مضر بری محیط زیست و از بین بردن دردسر مدیریت موجودی کارت‌های کلید می‌شود که مستعد گم شدن و از کار افتادن هستند.

استفاده از موبایل به جای کارت‌های پلاستیکی در هتل هوشمند

سرویس خدمات هوشمند در هتل هوشمند

سنسورهایی که به طور اتوماتیک حضور مهمان‌ها در اتاق را مشخص می‌کنند به هتل‌ها کمک می‌کنند تا در زمان‌های بهینه که مهمانان در اتاق خود هستند، اعلان‌های منو را به تلفن هوشمند آنها ارسال کنند. این اعلان‌ها حتی می‌توانند پیشنهادات شخصی بر اساس سفارشات قبلی باشد. در واقع، بسیاری از اپلیکیشن‌های تحویل غذای خانگی در حال حاضر چنین تجربه‌ی مشابهی را پیشنهاد می‌دهند و برای کاربران دائمی خود در ساعت و روز سفارش ترجیحی آنها، اعلان پیشنهاد ارسال می‌کنند.

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

یکی دیگر از مزایای هتل‌های هوشمند این است که مشتریان و صاحبان هتل می‌توانند از قابلیت نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه که هتل هوشمند ارائه می‌کند، بهره‌مند شوند. به زبان ساده، این امر می‌تواند محقق شود زیرا اینترنت اشیاء به کارکنان هتل امکان می‌دهد اطلاعات عملکرد و داده‌های عملیاتی دستگاه‌های خاص را در زمان واقعی مشاهده کنند.

این ویژگی کارکنان هتل هوشمند را قادر می‌سازد مشکلات را به سرعت و حتی پیش از آنکه اتفاق بیفتند ردیابی کنند و امکان تعمیر زودهنگام را فراهم سازند. در نتیجه، مهمانان کمتری با اختلال روبرو خواهند شد. تعمیرات زودهنگام به صاحبان هتل امکان می‌دهد در هزینه‌ی دستگاه‌های جایگزین صرفه‌جویی کنند و به دلیل خارج از دسترس شدن اتاق‌ها ضرر کمتری متحمل شوند.

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه

اتاق هوشمند چیست؟

مفهوم اتاق هوشمند به یک اتاق هتل مدرن اشاره دارد که با طراحی آینده‌نگرانه، پیاده‌سازی اینترنت اشیاء و افزایش خودکارسازی،  از اتاق هتل‌های معمولی متمایز است. طراحی اتاق خواب هتل هوشمند همیشه منحصربفرد است. تجهیزات هوشمند خانگی راه خود را به تدریج به صنعت مهمان‌داری نیز پیدا کرده‌اند. در عصر ما، اتاق هتل‌های هوشمند تصویر کاملی از شکل ظاهری خانه‌های ما طی چندین سال است و دستگاه‌های هوشمند الکترونیکی جاذبه‌ی اصلی آن هستند.

در سال 2021 چندین هتل هوشمند در جهان وجود دارد که در این مطلب به سه نمونه‌ی برجسته‌ی آنها اشاره خواهیم کرد. ابتدا به این سوال بزرگ پاسخ خواهیم داد که چرا باید یک هتل هوشمند را به جای یک هتل معمولی انتخاب کنیم؟

اتاق هوشمند چیست؟

انتخاب هتل هوشمند یا یک هتل معمولی؟

در قسمت قبل این سوال را مطرح کردیم که چرا باید یک هتل هوشمند را به جای یک هتل معمولی انتخاب کنیم؟ مهم‌ترین دلیل می‌تواند به خاطر تجربه‌ی مشتری باشد. اقامت در یک هتل مدرن که خدمات اتاق با استفاده از یک روبات به شما ارائه می‌شود که خودش از آسانسور استفاده می‌کند، واقعا لذت‌بخش است. در سال 2021 تکنولوژی‌های هتلداری و پذیرایی و همچنین عادات مسافران دارای شمّ دیجیتال، تغییر کرده است. مسافران دیگر به دنبال اتاقی دارای یک منظره‌ی زیبا و خاص نیستند.

تجربه‌ی یک طراحی مدرن و آینده‌نگرانه یکی از نکات جالب در مورد اتاق‌های هوشمند است. فضای داخلی یک هتل هوشمند کاملا متفاوت از هتل‌های معمولی است. به عنوان مثال، اتاق یک هتل هوشمند بیشتر به سمت مفهوم بازتر است؛ به این معنی که هیچ کمدی در آن نیست و تنها چند کشو وجود دارد و همه چیز به سبک کاملا مینیمالیستی طراحی شده است. همچنین در بسیاری از هتل‌های هوشمند، اتاق‌ها ممکن است کوچک‌تر از حد معمول باشند تا در فضا صرفه‌جویی کنند. بنابراین اگر اتاق کوچکی تحویل گرفتید خیلی نگران نباشید، ارزشش را دارد!

حتما بخوانید:
معرفی خانه هوشمند TIS + عکس

در حال حاضر که این مطلب را می‌خوانید اینترنت اشیاء در بخش مهمان‌داری هتل‌ها در حال شتاب گرفتن و رشد است. مسافرانی که به فضای داخلی هوشمند خانه عادت دارند به سادگی هم به اتاق هتل‌های هوشمند عادت خواهند کرد. در برخی از هتل‌های هوشمند، مشتریان می‌توانند ارتفاع تخت خود را تنظیم کنند و آن را بین حالت درازکشیدن و نشستن تغییر دهند (چیزی که به آن تخت هوشمند گفته می‌شود). مهمانان بعلاوه می‌توانند روی آینه‌ی دستشویی مطالبی را یادداشت کنند و این مطالب بعدا به ایمیل آنها ارسال خواهد شد و یا از آینه به عنوان یک صفحه‌ی لمسی استفاده کنند. بی شک درک چنین امکانات عجیبی در ابتدا دشوار خواهد بود! اما ما این را پیشرفت می‌نامیم.

امکانات هتل هوشمند

ویژگی‌های یک هتل هوشمند چیست؟

اما ویژگی‌های یک هتل هوشمند چیست؟

  • عدم وجود میز پذیرش و انجام گرفتن کارها با استفاده از تلفن هوشمند
  • تشخیص چهره در همه جا – پرداخت هزینه و باز کردن درب اتاق با استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره انجام می‌شود.
  • مهمانان هتل‌های هوشمند از قابلیت تشخیص صدا برای کنترل تلویزیون، چراغ‌ها، دمای اتاق هوشمند، پرده‌ها و حتی سرویس‌های اتاق استفاده می‌کنند.
  • خدمات اتاق به وسیله‌ی ربات به شما ارائه می‌شود.
  • پرداخت همه‌ی هزینه‌ها با گوشی تلفن فرد خواهد بود.

نکته‌ی مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که هیچ دو هتل هوشمندی مشابه یکدیگر نیستند. برای مثال استفاده از آسانسور در هتل‌های هوشمند به صورت‌های مختلفی می‌تواند انجام گیرد. ممکن است مهمانان طبقه‌ی مورد نظر خود را به آسانسور بگویند (دستور صوتی)، یا آسانسور تصویر صورت فرد را اسکن کرده و به طور اتوماتیک مهمان را به طبقه‌ای که اتاق او در آن قرار دارد، ببرد و یا آسانسور از شما بخواهد کارت اتاق خود را اسکن کنید.

هتل‌های هوشمند برای مهمانان خود تجریبات منحصربفردی فراهم می‌کنند. با این حال مساله این است که آیا شما برای چنین تجربه‌ی مشتری‌مداری آماده هستید؟ همه‌ی این شخصی‌سازی‌ها ممکن است طاقت‌فرسا باشد؛ دستورات صوتی و پرداخت هزینه‌ی یک نوشیدنی با استفاده از کد QR و بدون متصدی! اگرچه سال 2021 است اما شاید اینها حس ناخوشایندی باشد. با این حال، پذیرفتن فن‌آوری‌های آینده بهترین راه برای انطباق با زمان حال است. اگرچه هتل‌های معمولی زیادی برای رزرو اتاق وجود دارند به خاطر داشته باشید که هتل هوشمند می‌تواند انتخاب جایگزین خوبی برای شما باشد.

همچنین هتل‌های هوشمند سرگرمی‌های داخل اتاق را در سطح بالاتری ارائه می‌دهند. مهمانان هتل می‌توانند از میان برنامه‌های مختلف تلویزیونی انتخاب کنند که با خواب رفتن مهمان به طور خودکار خاموش می‌شود. البته با بیدار شدن مهمان تلویزیون هم دوباره روشن خواهد شد!

ویژگی‌های یک هتل هوشمند چیست؟

امکانات رفاهی یک اتاق هوشمند در یک هتل هوشمند

علاوه بر یک تیغ سنتی، مسواک و مقداری ژل شستشو چیزهای دیگری هم در اتاق هوشمند خواهید دید. امکانات اتاق در هتل هوشمند شامل تکنولوژی‌های هوشمندی مانند موارد زیر می‌شود:

  • سیستم آینه‌ی هوشمند -آینه‌هایی با صفحه‌ی لمسی
  • دستیار دیجیتال فعال شده با صدا – مانند آمازون اکو (Amazon Echo) یا Tmall genie
  • خدمات دربان هوشمند
  • تلویزیون هوشمند صفحه تخت بزرگ که با دستور صوتی کنترل می‌شود و به دستگاه‌های مهمان متصل می‌شود.
  • کنترل دما و نور
  • پرده‌های الکترونیکی

امروزه این امکانات را در هتل‌های مختلفی می‌توانید پیدا کنید اما لزوما همه‌ی آنها در یک هتل وجود ندارند. (اگرچه به طور حتم هتل‌هایی هستند که همه‌ی این امکانات را به طور همزمان ارائه دهند.) همانطور که می‌بینید پاسخ سریع به نیازهای هر میهمان همان چیزی است که هتل‌های هوشمند ارائه می‌دهند. اگر می‌خواهید درک کنید خانه‌های آینده چگونه خواهند بود یک اتاق هوشمند رزرو کنید! یکی از محبوب‌ترین امکانات رفاهی در اتاق یک هتل هوشمند، اسپیکرهای هوشمند است. در دنیای انگلیسی زبان این تکنولوژی با آمازون اکو و در چین با Tmall genie ارائه می‌شود.

Tmall genie چیست؟

این اسپیکر هوشمند یک دستیار دیجیتالی صوتی فعال چینی است. این وسیله می‌تواند خانه‌ی هوشمند یا اتاق هوشمند در یک هتل را کنترل کند. ربات Tmall genie محصولی از علی بابا (Alibaba) غول فن‌آوری چینی است. اما این اسپیکر هوشمند چه کارهایی انجام می‌دهد؟

کاربران می‌توانند از اسپیکر هوشمند برای کنترل لوازم خانگی، ثبت سفارش‌های آنلاین و خرید در سیستم عامل‌های تجارت الکترونیکی استفاده کنند. آینده‌ی دستورات صوتی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود! و در ادامه می‌بینید که در یک هتل هوشمند با تلفن هوشمند خود چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

Tmall genie چیست

هتل‌های هوشمند و گوشی‌های هوشمند!

تلفن‌های هوشمند یکی از دریچه‌های ورود ما به دنیای مدرن هستند. اما مهمانان و کارکنان در یک هتل هوشمند با تلفن هوشمند خود چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟

  • استفاده از تلفن هوشمند برای تحویل گرفتن اتاق
  • انجام سفارشات در رستوران و یا کافه با استفاده از موبایل (بعلاوه مهمانان هر روز از منوی آپدیت شده مطلع می‌شوند و سفارشات نیز با کمترین اشتباهات انجام می‌شود.)
  • پرداخت هزینه‌ها با تلفن هوشمند
  • اسکن کدهای QR (برای پرداخت هزینه‌ها)
  • استفاده از برنامه‌های خانه‌داری الکترونیکی – تا کارکنان هتل بدانند چه زمانی اتاق خالی می‌شود.
  • استفاده از داشبورد همراه – تا کارکنان آشپزخانه بدانند در هر لحظه چه موجودی‌ای دارند.
  • کارکنان می‌توانند از یک پلتفرم دیجیتالی ایمنی غذایی مبتنی بر ابر (cloud-based) تا از تاریخ انقضای محصولات آگاه باشند.
  • استفاده از تلفن هوشمند به عنوان کلید اتاق
  • استفاده از تلفن هوشمند برای تحویل دادن اتاق

سیستمِ سرمایشی و گرمایشی هوشمند: رفاه بیشتر و صرفه‌جویی در مصرف انرژی

استراحتگاه مجلل یا هتل هوشمند؟

نکته‌ای که باید کاملا روشن شود این است که افرادی که عادت به توجه زیاد کارکنان هتل دارند بهتر است به فکر رزرو اتاق در هتل‌های هوشمند نباشند. اما چرا؟ تصور کنید فرد میلیونری که عادت به رزرو اتاق‌های شبی هزار دلار دارد وارد لابی هتلی شود که دربان قرار نیست او را تحویل بگیرد و تنها باید با استفاده از یک برنامه‌ی تلفن همراه اتاق را تحویل بگیرد.

اتاق‌های لوکس هتل با اتاق‌های هوشمند بسیار متفاوت هستند و مهمانان آنها نیز متفاوت هستند. اکثر مهمانان هتل‌های هوشمند، نسل هزاره (millennials) و تجار هستند و این موضوع در سال 2020 عجیب نیست و هر چه تکنولوژی‌های مهمان‌داری بیشتری تجربه کنند بهتر است.

استراحتگاه مجلل یا یک هتل هوشمند، انتخاب شما کدام است؟

مدیریت یک هتل هوشمند

تبدیل هتل‌های سنتی به هتل‌های هوشمند گام بزرگی برای مدیریت هتل‌ها در سراسر جهان است. البته گام عاقلانه‌ای هم هست. اما چرا؟ داشتن کنترل بر اتاق‌های شخصی، رزرواسیون اتوماتیک و نیروی کار روباتی به کارمندان هتل آزادی عمل بیشتری می‌دهد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

مزایای فن‌آوری‌های هتل‌های هوشمند هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. اتاق‌های هوشمند و تکنولوژی‌های هوشمند دست به دست هم می‌دهند و افزودن دستگاه‌های اینترنت اشیاء به یک اتاق منجر به صرفه جویی در هزینه‌ها و فرصت‌های درآمدزا برای صاحبابن هتل‌های هوشمند می‌شود.

با استفاده از بات مکالمه یا چت بات (Chatbot) نه تنها کارمندان قادر خواهند بود با بهبود درخواست‌های خدمات، از مهمانان خارجی پذیرایی کنند، بلکه باعث افزایش وفاداری مشتریان نیز می‌شود. ربات‌های هتل هوشمند، کارکنان آینده‌ی بسیاری از موسسات هستند. تجربه‌ی شخصی‌سازی اعلا در سفر یک نوآوری جدید است و صنعت جهانگردی نوع جدیدی از هتل‌ها را برای ارائه دارد که بسیار جالب خواهند بود.

حتما بخوانید:
تجهیزات خانه هوشمند: معرفی 7 محصول مناسب خانه هوشمند در سال 2022 + عکس

در اینجای مطلب شاید بد نباشد شما را به مطلبی که درباره سیستم مدیریت ساختمان (BMS) نوشته‌ایم ارجاع دهیم. مطالعه این مطلب را از دست ندهید؛ معرفی انواع سیستم‌های هوشمند نسل جدید که برای ساختمان‌های هوشمند بسیار ضروری هستند.

مدیریت یک هتل هوشمند در عصر جدید

هتل‌های هوشمند و حریم خصوصی

متخصصان امنیت سایبری شاید چندان نظر مثبتی در مورد داده‌هایی که فرد در اختیار یک هتل هوشمند قرار می‌دهد، نداشته باشند. آیا واقعا من می‌خواهم مرکز داده‌های هتل بدانند من چه نوع قهوه‌ای دوست دارم؟ بی‌شک این موضوع مهمی نیست. اما در مورد سایر داده‌هایی که در طول حضور در یک هتل هوشمند ارائه می‌شود چطور؟ مقامات اصلی هتل برای محافظت از اطلاعات شخصی مهمانان چه نوع اقداماتی انجام داده‌اند؟

از یک طرف آنها خدمات بسیار نوین و خوبی به مشتریان ارائه می‌دهند. از سوی دیگر مساله‌ی نقض داده‌های شخصی وجود دارد. در سال 2021 برخی از مشتریان مساله‌ی اعتماد را با افزایش تکنولوژی‌ها مطرح کردند.

بنابراین بهتر است پیش از آنکه در یک هتل هوشمند اتاق رزرو کنید همه‌ی اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید. با این حال همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم اگر هتل‌ها در مورد قوانین محافظت از داده‌ها شفاف باشند می‌توانند از برخی داده‌ها بهترین استفاده‌ها را نیز داشته باشند.

برای مثال حذف دستورات صوتی و اطلاعات دیگر از دستگاه‌های مختلف ضروری است اما هتل‌ها می‌توانند از داده‌های دیگری که از مهمانان خود دریافت می‌کنند برای انتخاب گزینه‌های پیش‌فرض استفاده کنند (برای مثال کانال‌های تلویزیونی محبوب، ایستگاه‌های رادیویی پرطرفدار و غیره).

هتل هوشمند و حریم خصوصی

سه هتل هوشمند برتر در جهان

هتل‌های هوشمند به هتل‌هایی گفته می‌شود که برای ایجاد تکنولوژی اتاق‌های هوشمند برای مشتریان خود، بر فن‌آوری‌های هتل‌داری و مهمان‌داری متمرکز می‌شوند. هر ساله هتل‌های هوشمند بیشتر و بیشتری راه‌اندازی می‌شود. برخی از این هتل‌ها تنها ویژگی‌های کنترل صدا را در اتاق‌های خود ارائه می‌دهند و برخی دیگر تنها تحویل گرفتن اتاق و تحویل دادن اتاق را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. اما در ادامه به چند نمونه از هتل‌های هوشمند اشاره می‌کنیم که واقعا برجسته و متمایز هستند. سه هتل هوشمند معروف در دنیا را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

هتل هوشمند هن-نا توکیو (Henn-Na Hotel Tokyo): چشم بادامی‌ها در راه تکنولوژی هوشمند سازی هتل

از بهترین ویژگی‌های این هتل ژاپنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روبات‌ها در میز پذیرش
  • گواهی گینس: این هتل اولین هتلی است که ربات‌ها به عنوان کارمند در آن کار می‌کنند.
  • رستوران با تم پارک دایناسور
  • تجربه‌ی شگفت‌انگیز و خاص

یک هتل ژاپنی با کارمندان ربات، که اولین هتلی است که ربات‌ها به عنوان کارمند در آن کار می‌کنند، یکی از جاذبه‌های گردشگری در خیابان گینزا، یکی از گران‌ترین محله‌ها یا مناطق خرید توکیو در ژاپن محسوب می‌شود. در این هتل مشتریان در میز پذیرش با ربات‌هایی مواجه می‌شوند که در نگاه اول بسیار عجیب به نظر می‌رسند. در گذشته در قسمت پذیرش هتل دو ربات دایناسور وجود داشت که برای به رخ کشیدن پذیرش بدون کارمند قرار داده شده بودند. اما در سال 2021، ربات‌های انسان جایگزین ربات‌های دایناسوری شدند.

این هتل قطعا یک انتخاب سنتی نیست و از میان فیلم‌ها و تصاویر این هتل می‌توانید متوجه شوید که در این هتل احساس عجیبی را تجربه خواهید کرد. با این حال، این هتل فقط 1.5 کیلومتر با دیزنی لند فاصله دارد و شاید بخواهید هر دوی اینها را با هم تجربه کنید.

هتل هوشمند هن-نا توکیو (Henn-Na Hotel Tokyo): چشم بادامی‌ها در راه تکنولوژی هوشمند سازی هتل

هتل هوشمند یوتل در نیویورک (Yotel): آمریکا یکی از بزرگترین‌ها در عرصه هوشمند سازی هتل

بهترین ویژگی‌های این هتل شامل موارد زیر می‌شود:

  • ربات حمل چمدان (یوبوت)
  • تختخواب‌های هوشمند قابل تنظیم
  • اتصال با گوشی و سایر دستگاه‌های هوشمند به تلویزیون هوشمند
  • تراس خارجی عالی
  • محافظت پیشرفته از مشتری (به ویژه در طول همه‌گیری کرونا)

این هتل یکی از مشهورترین هتل‌های هوشمند است که تنها سه بلوک با تایم اسکوئر فاصله دارد و اتاق هوشمند و مقرون به صرفه ارائه می‌دهد. با ورود به هتل مشتریان می‌توانند چمدان‌های خود را به ربات حمل چمدان بسپارند که تقریبا یک دهه است که در این هتل وجود دارند. (بله، هتل‌هایی که از روبات استفاده می‌کنند مفهوم جدیدی نیست. بعلاوه یوبوت یا روبات حمل چمدان اولین دربان رباتیک در جهان است).

علاوه بر امکانات اتاق هوشمند، مهمانان هتل هوشمند یوتل می‌توانند از منظره‌ی شگفت‌انگیز منهتن لذت ببرند. بنابراین مطمئن شوید اتاقی در طبقات بالایی انتخاب کرده‌اید!

هتل هوشمند یوتل در نیویورک (Yotel): آمریکا یکی از بزرگترین‌ها در عرصه هوشمند سازی هتل

هتل هوشمند فلایزو علی بابا در چین (Flyzoo Alibaba): چین پیشگام در هوشمند سازی هتل

از ویژگی‌های منحصر بفرد این هتل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحویل گرفتن و تحویل دادن اتاق به صورت آنلاین
  • بدون میز پذیرش در هتل
  • پرداخت هزینه‌ها تنها از طریق موبایل
  • کارکنان روبات
  • استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره و صدا

کشور چین را می‌توان رهبر نوآوری‌ها در فن‌آوری‌های هوشمند نامید. هتل هوشمند غول فن‌آوری علی بابا، هتل فلایزو علی بابا، یکی از ستاره‌های تجارت هتل‌داری در سال 2021 است. این هتل مدرن تجربه‌ی کاربری بسیار منحصربفرد و بی‌نظیری را ارائه می‌دهد. این هتل عملا توسط ربات‌ها اداره می‌شود. اگر به دنبال یک تجربه‌ی بی‌نظیر هستید هتل فلایزو علی بابا انتخابی عالی برای شماست.

هتل هوشمند ارمغان پیشرفت تکنولوژی

موفقیت در کار هتل‌داری یک چالش شگفت‌انگیز در هر دوره‌ای است؛ به ویژه در دورانی که همه‌گیری کرونا تمام کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار داده است. امروزه مشتریان خواهان تجربه‌ای منحصربفرد هستند و هتل‌های هوشمند درصدد فراهم کردن این امکانات است و دستورات صوتی برای آمازون اکو یا Tmall genie هر کاری را برای شما انجام خواهند داد. از کشیدن پرده‌ها تا معرفی بهترین جایی که بتوانید سوشی بخورید، تکنولوژی‌های پیشرفته در هتل‌های هوشمند بهترین‌ها را برای مهمانان خود فراهم می‌کنند.

با تمام مطالب و مواردی که در این مطلب خواندید می‌دانید در پاسخ به سوال “هتل هوشمند چیست؟” چه پاسخی بدهید. به این ترتیب هتل‌های کپسولی ژاپن کاملا ایده‌آل به نظر می‌رسد. به طور کلی صنعت هتل‌های هوشمند در چین، ژاپن و آمریکا بی‌شک در حال تلاش و پیشرفت هستند و مهمانان آنها نیز از از آن استقبال می‌کنند. در نهایت اینکه اگر می‌خواهید یک ربات صبحانه را برای شما سرو کند از تاج هتل‌های هوشمند در سال 2021 یعنی هتل فلایزو علی بابا دیدن کنید.

منبع: وب سایت revfine

هتل هوشمند ارمغان پیشرفت تکنولوژی

مشاوره و طراحی پروژه‌های هوشمند سازی هتل در ایران: مرکز هوشمند سازی آرات

ما در مرکز هوشمند سازی آرات توسط مشاورین آموزش دیده و دارای مدارک معتبر، نهایت تلاش خود را می‌کنیم تا شما به بهترین شکل از مزایا و قابلیت‌های سیستم هوشمند مطلع شوید.

شما با ارسال نقشه معماری یا الکتریکال خود می‌توانید از طراحی و مشاوره رایگان ما بهره‌مند شده و از تجارب متعدد ما در پروژه‌های مهم و بزرگ داخلی استفاده کنید. مرکز هوشمند سازی آرات به عنوان یکی از معتبرترین مراکز هوشمند سازی در ایران آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌ی هتل‌های هوشمند به کارفرمایان محترم است. بزودی با مطالب جدیدتر به سراغ شما عزیزان خواهیم آمد.

اقای یک سوار

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/smartic/public_html/wp-content/themes/aryan/functions.php on line 293

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/smartic/public_html/wp-content/themes/aryan/functions.php on line 299

Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/smartic/public_html/wp-content/themes/aryan/functions.php on line 304

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *