فرودگاه هوشمند: تجهیزات هوشمند سازی فرودگاه + عکس

فرودگاه هوشمند

تحول دیجیتال در صنعت حمل و نقل از طریق نوآوری‌هایی مانند اینترنت 5G، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیاء (IoT) و داده‌های بزرگ به سرعت در حال پیشرفت است. در واقع با استفاده از این فن‌آوری‌ها، صنعت هوانوردی به سرعت در حال دیجیتالی شدن است اما حالا تمرکز از سرعت به کیفیت تغییر کرده است. چنین تحولی چالش‌های متعددی برای فرودگاه‌ها ایجاد می‌کند. کارآیی عملیاتی فرودگاه‌ها اغلب قادر به مقابله با ترافیک رو به رشد مسافران نیست، در حالی که مسافران به طور فزاینده‌ای انتظار تجربه‌ای فوق‌العاده شخصی دارند و بعلاوه چالش‌های امینتی نیز مورد توجه است. برای بهبود رضایت مسافران و کارآیی عملیاتی فرودگاه‌ها، راه‌حل هوشمند سازی فرودگاه می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل باشد. در ادامه‌ی این مطلب تصمیم داریم در خصوص فرودگاه هوشمند، تجهیزات هوشمند سازی فرودگاه‌ها، مزایای هوشمند سازی فرودگاه‌ها، ویژگی های فرودگاه هوشمند و روش های هوشمند سازی آن صحبت کنیم.

فرودگاه هوشمند

منظور از فرودگاه هوشمند چیست؟

خانه‌ی هوشمند، شهرهای هوشمند و فرودگاه‌های هوشمند واژه‌هایی هستند که این روزها شاید زیاد به گوشتان خورده باشد. امروزه فناوری و تکنولوژی در حال تغییر نحوه‌ی طراحی و اجرای فرودگاه‌ها است و این تکنولوژی‌ها به وضوح تجربه‌ی مسافران را تغییر می‌دهند. اما در مورد مزایای واقعی هوشمند سازی برای فرودگاه ها و خطوط هوایی کمتر صحبت شده است. بنابراین سوال این است که منظور از یک فرودگاه هوشمند یا هوشمند سازی فرودگاه چیست؟ فرودگاه‌های هوشمند فرودگاه‌هایی هستند که برای انجام کارهای برنامه‌ریزی و عملیات‌های دیجیتالی، پشتیبانی از کارکنان عملیاتی، بهینه‌سازی جریان مسافران و فعالیت کارکنان فرودگاه در سراسر فرودگاه به استفاده از تکنولوژی‌های اتصال مانند دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IoT)، جی پی اس (GPS) و سنسورها متکی هستند. برنامه‌های کاربردی فرودگاه هوشمند عبارتند از:

  • گیت‌های اتوماتیک
  • تکنولوژی شناسایی چهره برای تشخیص مسافران در دروازه‌های اتوماتیک و ایست بازرسی‌های مختلف
  • اتوماسیون فرآیند رفت و آمد مسافران
  • مسیریابی دیجیتال
  • سیستم‌های نظارت بر سلامت
  • اسکن و توزین اتوماتیک چمدان‌ها
  • تمیز کردن اتوماتیک فرودگاه
  • مکان‌های اتوماتیک وسایل نقلیه در مناطق فرودگاهی (مانند اتوبوس‌های ترانسفر فرودگاهی)
  • ربات‌های اتوماتیک برای سیستم‌های سازمان‌دهنده‌ی وظایف نگهداری و نگهداری از راه دور با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه
  • نظارت بر ابزار و تجهیزات از راه دور
  • فهرست‌بندی برای خطوط هوایی

منظور از یک فرودگاه هوشمند یا هوشمند سازی فرودگاه چیست؟

بخش‌های مختلف فرودگاه هوشمند

بخش‌های مختلف فرودگاه هوشمند: 1. هوشمند سازی سیستم‌های تهویه در فرودگاه‌ها

فرودگاه‌ها هر روزه از مسافران زیادی استقبال می‌کنند و این مساله داشتن یک سیستم تهویه‌ی مناسب را الزامی می‌سازد. تهویه‌ی هوای محیط و بعلاوه سیستم سرمایش و گرمایش مناسب در فصول مختلف می‌تواند برای آسایش و راحتی مسافران و کارمندان فرودگاه بسیار مهم باشد. به این ترتیب نصب ترموستات‌های هوشمند، سیستم‌های سرمایش و گرمایش هوشمند و سیستم تهویه مطبوع در فرودگاه‌ها بسیار کاربردی و مفید است. با این کار، علاوه بر راحتی مسافران، هزینه‌های مصرف گاز و برق نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد و می‌توان با توجه به شرایط محیطی دمای مطلوب را برای محیط تنظیم کرد.

قسمت‌های مختلف هوشمند سازی فرودگاه: سیستم‌های تهویه

بخش‌های مختلف فرودگاه هوشمند: 2. سیستم روشنایی هوشمند در فرودگاه

یکی دیگر از روش‌های هوشمند سازی فرودگاه، نصب سیستم‌های روشنایی هوشمند است که با تحت کنترل درآوردن روشنایی کل فرودگاه، هزینه‌های مربوط به این بخش را کاهش می‌دهد. با سیستم روشنایی هوشمند می‌توان کنترل روشنایی را در قسمت‌های مختلف فرودگاه در دست گرفت. لامپ‌های هوشمند مجهز به حسگر در مکان‌های کم رفت‌وآمدتر می‌تواند بسیار کاربردی باشد و از مصرف بی‌رویه‌ی برق جلوگیری کند. همچنین با هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی در فرودگاه‌ها می‌توان از ویژگی‌هایی مانند تنظیم شدت نور با توجه به نور محیطی، ترکیب نورهای رنگی و غیره نیز استفاده کرد.

قسمت‌های مختلف هوشمند سازی فرودگاه: سیستم روشنایی

بخش‌های مختلف فرودگاه هوشمند: 3. سیستم امنیتی و دوربین مداربسته‌ی هوشمند

سیستم‌های امنیتی در مراکز بزرگ و پررفت و آمدی مانند فرودگاه از اهمیت بالایی برخوردار هستند. نصب دوربین‌های هوشمند و سیستم امنیتی هوشمند در فرودگاه می‌تواند برای امنیت تمامی افراد لازم و ضروری باشد و محل‌های مختلف فرودگاه از اتاق کنترل تحت نظارت قرار می‌گیرند. بعلاوه سیستم‌های امنیتی برای هوشمند سازی فرودگاه می‌توان شامل قفل‌های هوشمند برای اتاق‌های سرور یا سایر اتاق‌های ویژه، نصب سنسور حرکتی برای انبار، کنترل دسترسی و غیره باشد.

قسمت‌های مختلف هوشمند سازی فرودگاه: سیستم امنیتی و دوربین مداربسته‌ی هوشمند

بخش‌های مختلف فرودگاه هوشمند: 4. گیت‌های هوشمند و تشخیص چهره‌ی اتوماتیک در هوشمند سازی فرودگاه

تعداد مسافران در فرودگاه معمولا بسیار زیاد است و هدایت مسافران از گیت‌ها زمان زیادی را می‌گیرد. با هوشمند سازی گیت‌ها و سیستم‌های تشخیص چهره‌ی اتوماتیک می‌توان روند کنترل و هدایت مسافران را تسریع کرد. گیت‌های هوشمند همچنین تعداد افرادی که از آن عبور کرده را شمرده و اطلاعات آنها را جمع‌آوری کرده به مدیریت منتقل می‌کند. گیت‌های هوشمند و سیستم‌های تشخیص چهره‌ی اتوماتیک زمان انتظار مسافران و خدمه‌ی پرواز را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. مسافران از گیت هوشمند برای اسکن گذرنامه‌ی خود استفاده می‌کنند و سیستم تشخیص چهره نیز از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل چهره‌ی مسافر استفاده می‌کند.

حتما بخوانید:
ترموستات هوشمند: کاربرد ترموستات هوشمند در خانه هوشمند + عکس

قسمت‌های مختلف فرودگاه هوشمند: گیت‌های هوشمند

بخش‌های مختلف فرودگاه هوشمند: 5. پارکینگ هوشمند

یکی از مسائلی که می‌تواند زمان زیادی از مسافران را بگیرد و باعث ایجاد مشکلات برای آنها شود، پارکینگ فرودگاه است. پارکینگ هوشمند راه‌حلی عالی برای هوشمند سازی فرودگاه ها است که می‌توان از راهکارهایی برای هدایت ماشین‌ها، رزرو جای پارک، تشخیص سریع نقاط خالی و غیره استفاده کرد. تابلوهای هوشمند برای نشان دادن پارکینگ‌های خالی و ارائه‌ی اطلاعات مرتبط دیگر مناسب هستند و مسافران مجبور نخواهند بود برای پیدا کردن فضای خالی زمان صرف کنند. این کار برای بهینه‌سازی پارکینگ‌ها و افزایش ظرفیت آنها می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

قسمت‌های مختلف فرودگاه هوشمند: پارکینگ هوشمند

مزایای هوشمند سازی فرودگاه‌ها

تقاضا برای سفرهای هوایی در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است و انتظار می‌رود به حد متوسطی به رشد خود ادامه دهد. هر ساله میلیاردها مسافر از فرودگاه‌ها عبور می‌کنند. به منظور رسیدگی به الزامات محدود کردن جمعیت در فرودگاه‌ها به خاطر شیوع بیماری کرونا، فرودگاه‌ها می‌توانند از فناوری‌های متصل برای پیاده‌سازی موثرتر سیستم‌های پردازش مسافر، چمدان و هواپیما برای جلوگیری از ازدحام، گسترش تقاضا در طول زمان و مدیریت بهتر خطرات سلامتی استفاده کنند و همزمان زمان پردازش را نیز بهینه‌تر سازند.

مزایای هوشمند سازی فرودگاه‌

مزایای هوشمند سازی فرودگاه: 1. بهینه‌سازی فرآیندها و کیفیت و ایمنی

وقتی صحبت از بهینه‌سازی جریان مسافر و عملیات می‌شود، فرودگاه‌های هوشمند و ایستگاه‌های شهری هوشمند (مانند ایستگاه‌های قطار) از فناوری‌های مشابهی استفاده می‌کنند و شباهت‌هایی در عملکرد خود دارند. با این حال، اهداف کلی آنها با یکدیگر متفاوت است. مسافران فرودگاه معمولا به شهرهای دیگر (سفر داخلی) یا سایر کشورها (سفرهای بین‌المللی) سفر می‌کنند و هدف اصلی آنها سفری ایمن از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر است.

در حالی که مسافران در ایستگاه‌های شهری مانند ایستگاه قطار، تا حد زیادی با بهره‌وری زمان هدایت می‌شوند. مسافران فرودگاه برای انجام بررسی‌های ایمنی کلیدی (مانند بررسی‌های هویتی و امنیتی) می‌پذیرند که از کارآیی زمان چشم‌پوشی کنند. اگر این بررسی‌ها با تاخیر هم همراه باشند، افراد حتی زمان احتمالی را در نظر می‌گیرند.. در نتیجه، هدف مسافران فرودگاه صرفا صرفه‌جویی در زمان نیست بلکه انجام بررسی‌های ایمنی مورد نیاز به روشی آرام و راحت است.

مزایای هوشمند سازی فرودگاه ها: بهینه‌سازی فرآیندها و کیفیت و ایمنی

مزایای فرودگاه هوشمند: 2. بهبود تجربه‌ی مسافران و کارکنان فرودگاه‌ها

استفاده از فناوری یکپارچه و هوشمند سازی فرودگاه باعث پردازش یکپارچه، سریع‌تر و دقیق‌تر و در نهایت باعث بهبود تجربه‌ی بهتر برای مسافران و کارکنان فرودگاه و خطوط هوایی می‌شود. علاوه بر این، از داده‌های جمع‌آوری شده در مورد وضعیت فعلی امکانات فرودگاهی مانند تمیزی و در دسترس بودن امکانات، می‌توان برای اطلاع‌رسانی به کارکنان در خصوص مسائل و واکنش سریع استفاده کرد. به این ترتیب یکی دیگر از مزایای هوشمند سازی فرودگاه می‌تواند افزایش کیفیت کلی خدمات باشد.

(در مقاله‌ی دفتر کار هوشمند با اجزای تشکیل دهنده و مزایای آن آشنا شوید.)

مزایای هوشمند سازی فرودگاه: بهبود تجربه‌ی مسافران و کارکنان فرودگاه‌ها

مزایای فرودگاه هوشمند: 3. استفاده از تکنولوژی‌ها برای کنترل شرایط، ترافیک و پروازها

هوشمند سازی فرودگاه‌ها همچنین به اپراتورهای فرودگاه‌ها کمک می‌کند تا از طریق داده‌های GPS کنترل ترافیک هوایی و حرکات هواپیماها را بهتر در دست داشته باشند. این داده‌ها عملیات موثر و کارآمد تکنولوژی‌های جدید یکپارچه مانند ربات‌های خودگردان برای انجام فعالیت‌های تعمیر و نگهداری در فرودگاه‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد. دستگاه‌های اینترنت اشیاء و سنسورها می‌توانند داده‌ها را در مورد وضعیت فعلی هواپیماها جمع کنند. این کار باعث دقت بیشتر در کار تعمیر و نگهداری و همینطور نگهداری مدیریت شده‌ی بهتر می‌شود و در نتیجه ایمنی هواپیما بهبود می‌یابد.

مزایای هوشمند سازی فرودگاه: استفاده از تکنولوژی‌ها برای کنترل شرایط، ترافیک و پروازها

مزایای فرودگاهِ هوشمند: 4. توسعه‌ی بلند مدت فرودگاه‌ها

توسعه‌ی بلندمدت فرودگاه‌های هوشمند ممکن است شامل استفاده از راه‌حل‌های مستقل‌تر شود که در نتیجه ساعات کار فرودگاه را افزایش و بهینه می‌سازد و ایمنی را افزایش می‌دهد. فعالیت‌هایی مانند تحویل چمدان‌ها، سوخت‌رسانی به هواپیماها، کنترل ترافیک، فرآیندهای انتقال مسافران و فرآیندهای امنیتی و همینطور پاکسازی زباله‌ها با افزایش استقلال ادامه خواهند یافت.

(به مطلبی که درباره اتاق هوشمند کودک نوشته‌ایم مراجعه کنید.)

مزایای هوشمند سازی فرودگاه: توسعه‌ی بلند مدت فرودگاه‌ها

فرودگاهی هوشمندتر: بهینه‌سازی تجربه‌ی مسافران و خطوط هوایی

وقتی صحبت از بهبود کارآیی فرودگاه‌ها و تجربه‌ی مسافران می‌شود، اپراتورهای فرودگاه به طور سنتی بر روی یک نقطه در زمان تمرکز می‌کنند؛ برای مثال، اندازه‌گیری زمان انتظار در ایست بازرسی امنیتی برای تنظیم منابع و عملکرد روان، اختصاص گیت‌ها و جایگاه‌های پارکینگ برای بهبود خروجی‌ها به موقع، به حداقل رساندن هزینه‌های یدک‌کشی و در نهایت کاهش مصرف سوخت. هر بهبودی موثر است اما تصمیم‌گیری متمرکز بر روی یک منطقه به تنهایی برای بهینه‌سازی کل فرودگاه موثر نیست.

حتما بخوانید:
اهمیت استفاده از تابلو برق هوشمند در ساختمان

مسافران و خطوط هوایی فرودگاه را به عنوان یک سفر یا یک جریان می‌دانند نه مجموعه‌ای از رویدادهایی مجزا. یک تصمیم خوب که یک نقطه‌ی کوچک را حل کند اما کل جریان را بهینه نکند، تنها تاثیری محدود بر بهبود تجربه‌ی مسافر خواهد داشت. چنین برنامه‌هایی اغلب ممکن است با رویدادهایی نامنظم یا غیرمنتظره مواجه شده و از بین بروند.

فرودگاهی هوشمند: بهینه‌سازی تجربه‌ی مسافران و خطوط هوایی

4 روش برای هوشمند سازی فرودگاه ها

در حالی که کارآیی، امنیت، محیط و کیفیت کلی فرودگاه‌ها در سراسر جهان و حتی در یک کشور متفاوت است، نگرانی هزاران مسافر که در تلاش برای رسیدن به پرواز خود هستند خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید، به پایان می‌رسد چرا که به خاطر پیشرفت سریع و استفاده‌ی نوآورانه از فناوری‌های محوری، فرودگاه‌ها هوشمندتر می‌شوند. از زنجیره‌ی بستگی (blockchain) تا بیومتریک، از اتوماسیون تا هوش مصنوعی، تکنولوژی‌هایی که هر صنعت بزرگ جهانی را متحول می‌سازند، در حال هموار کردن مسیر تکامل فرودگاه‌های هوشمند نیز هستند. به این ترتیب، روش‌های مختلفی برای هوشمند سازی فرودگاه‌ها وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

(پیشنهاد می‌کنیم از مطلب بیمارستان هوشمند نیز دیدن کنید.)

روش‌های مختلف هوشمند سازی فرودگاه‌ها

روش‌های هوشمند سازی فرودگاه: 1. امنیت هوشمندتر زمان انتظار را کاهش می‌دهد، بدون اینکه ایمنی را به خطر بیاندازد

در حالی که مسافران نیاز به بررسی‌های دقیق در فرودگاه برای بازدارندگی از خطرات مختلف پذیرفته‌اند اما زمان‌های انتظار طولانی برای عبور از مسیر امینتی می‌تواند برای بسیاری از مسافران خسته‌کننده و آزاردهنده باشد. خوشبختانه، ظهور تکنولوژی‌های بیومتریک و بهبود مستمر تجهیزات اسکن چهره، به این معنی است که بررسی‌های امنیتی در یک فرودگاه هوشمند با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

روش‌های هوشمند سازی فرودگاه: امنیت هوشمندتر زمان انتظار را کاهش می‌دهد، بدون اینکه ایمنی را به خطر بیاندازد

روش‌های هوشمند سازی فرودگاه: 2. راه‌حل‌های لجستیکی بهبود یافته پردازش سریع‌تری ارائه می‌دهند

با افزایش هر ساله‌ی تعداد مسافران در فرودگاه‌های مسافرتی در سراسر جهان، فشار ناشی از آن بر قابلیت‌های لجستیکی آنها نیز ناگذیر افزایش می‌یابد. از برداشتن، ذخیره کردن، انتقال، مرتب سازی و بازپس‌گیری چمدان‌ها گرفته تا پردازش مسافران و اطمینان از برآورده شدن همه‌ی نیازهای آنها، توان لجستیکی نسل بعدی فرودگاه‌ها از طریق اتوماسیون یا هوشمند سازی بهبود یافته و مهندسی پیشرفته‌تر، افزایش یافته است.

( در وبلاگ اسمارتیک مقاله‌ای در خصوص پروتکل‌های خانه هوشمند نیز نوشته‌ایم.)

روش‌های هوشمند سازی فرودگاه: راه‌حل‌های لجستیکی بهبود یافته پردازش سریع‌تری ارائه می‌دهند

روش‌های هوشمند سازی فرودگاه: 3. هوش مصنوعی برای هوشمند سازی فرودگاه‌ها

بهبود تدریجی تکنولوژی‌های موجود که در اکثر فرودگاه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، پیشرفت مهمی را نشان می‌دهد اما شاید جذاب‌ترین نوآوری‌ها شامل فناوری‌های استفاده از هوش مصنوعی شود. در سال 2018، تعدادی از راه‌حل‌های موفقیت‌آمیز مبتنی بر هوش مصنوعی به طور فعال در برخی از بزرگترین و موفق‌ترین فرودگاه‌های جهان مورد استفاده قرار گرفت. از راه‌های هوشمندانه‌تر برای سفر و امنیت، خرید با هوش مصنوعی، سرگرمی‌ها، رفاه، آماده‌سازی پرواز و غیره، هوش مصنوعی برای خدمات فرودگاهی ضروری است.

روش‌های هوشمند سازی فرودگاه: هوش مصنوعی برای هوشمند سازی فرودگاه ها

روش‌های هوشمند سازی فرودگاه: 4. اینترنت اشیاء برای صنعت فرودگاه

آنچه به طور کلی در عمل برای صنعت‌های بزرگ صادق است در مورد فرودگاه‌ها نیز صدق می‌کند: ارتباط متقابل و مدیریت موثر داده‌ها برای بهبود عملیات مختلف، حیاتی است. مدیریت کسب و کار اداره‌ی روزانه‌ی فرودگاه‌های جهان یک کار گسترده و بدون وقفه است که مسافران تنها شاهد بخش کوچکی از آن هستند. تخمین زده می‌شود تا سال 2025 تعداد 34 هزار هواپیما، ناوگان حمل‌ونقل جهانی را تشکیل می‌دهد، در حالی که انتظار می‌رود تعداد مسافران تا سال 2037 از 8 میلیارد نفر نیز فراتر رود. فعال نگاه داشتن همه چیز یک چالش فزاینده خواهد بود اما تکنولوژی باعث می‌شود فرودگاه‌ها در برابر این چالش مجهز باشند.

ارائه‌دهندگان راه‌حل‌های مبتنی بر اینترنت اشیا با استفاده از هر ابزار، دارایی یا کارمندی که فرودگاه در اختیار دارد، به موثرترین شکل ممکن اطمینان ایجاد می‌کنند که افراد، هواپیماها و محموله‌ها همیشه در حرکت هستند. خوشبختانه، با افزایش تعداد پروازها و مسافران، تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا در هوشمند سازی فرودگاه ها نیز، بیشتر می‌شود.

اینترنت اشیا در هوشمند سازی فرودگاه نه تنها به فرودگاه‌ها در پردازش مسافران و چمدان‌های آنها به طور موثرتر کمک می‌کند، بلکه به آنها اجازه می‌دهد تا با خدمات بهبودیافته‌ی GSE یا تجهیزات پشتیبانی زمینی برای نگهداری سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر به خطوط هوایی نیز کمک کنند.

حتما بخوانید:
هک خانه هوشمند: ترفندهای جلوگیری از هک شدن خانه هوشمند + عکس

(مطلب  خانه هوشمند آکووکس نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

روش‌های هوشمند سازی فرودگاه: اینترنت اشیاء برای صنعت فرودگاه

ویژگی‌های یک فرودگاه هوشمند

فرودگاه‌های هوشمند و دارای عملکرد بهتر، به دنبال بهینه‌سازی تمام جنبه‌ها و تاثیرگذارترین تغییرات هستند که بهترین نتایج را در کل فرودگاه به ارمغان می‌آورد. با این حال ویژگی‌هایی برای هوشمند سازی فرودگاه بیش از این است. فرودگاه‌ها در محیطی بسیار پویا با اولویت‌هایی دائما در حال تغییر هستند. بنابراین فرودگاه‌های هوشمندتر صرفا واکنشی نیستند بلکه باید پیش‌بینی‌کننده باشند. آنها تغییرات را پیش از وقوع پیش‌بینی می‌کنند و از مشکلات و اختلالات بعدی مانند هجوم غیرمنتظره‌ی تعداد مسافران، ازدحام منطقه به خاطر تاخیر پرواز یا شلوغی جمعیت که باعث دیر رسیدن و ورود می‌شود.

فرودگاه‌های هوشمند بعلاوه مدام در حال پیشرفت کردن هستند. آنها تصمیمات یکسانی نمی‌گیرند زیرا این همان کاری است که همیشه انجام می‌داده‌اند. به این ترتیب از تصمیمات پیشین خود درس می‌گیرند و از آن برای بهبود شرایط فعلی استفاده می‌کنند. فرودگاه‌های هوشمند قابلیت‌های خود را در چرخه‌های بسیار کوتاه‌تری ایجاد می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد مسیر خود را تنظیم کنند و یا تغییر اولویت‌ها و چالش‌ها، هزینه‌های خود را کاهش دهند. به این ترتیب، فرودگاه‌ها چگونه هوشمندتر می‌شوند؟ سه نکته برای هوشمند سازی فرودگاه وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم: داده‌ها، پیش‌بینی و تصمیم‌گیری.

ویژگی‌ فرودگاه‌های هوشمند

ویژگی‌های فرودگاهِ هوشمند: 1. داده‌ها، پایه‌ای برای تصمیم‌گیری هوشمند

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، در هوشمند سازی فرودگاه به جای رویدادهای مجزا به یک جریان فکر می‌کنند؛ حرکت مسافران و هواپیماها و نحوه‌ی تلاقی آنها. درک این جریان نیازمند جمع‌آوری داده و تحلیل آنهاست. این بدان معنی است که داده‌های پروازها، جریان پرواز و داده‌های چرخشی برای ایجاد تصویری جامع گردآوری شود:

  • داده‌های پرواز که شامل برنامه‌های پرواز، بروزرسانی وضعیت فعلی از خطوط هوایی و گردآورنده‌های شخص ثالث و مجموعه داده‌های مدیریت ترافیک هوایی است.
  • داده‌های جریان مسافر که شامل نحوه و زمان حضور مسافران و حرکت در فرودگاه می‌شود و به صورت پرواز، تاریخ و زمان تنظیم می‌شود.
  • داده‌های چرخشی که زمان‌های روشن و خاموش، زمان تاکسی‌ها و همه‌ی رویدادهای حیاتی را در این بین ثبت می‌کنند.

تغییر مطلوب جایی است که بیشترین مزایا از پیوستن داده‌های جریان هواپیما، مسافران و چمدان به دست می‌آید و تاثیر مهمی بر کارآیی و حرکت به موقع هواپیما دارد.

(پیشنهاد می‌کنیم پس از این مطلب، به مطلب  خانه هوشمند ILUXUS  نیز سری بزنید.)

ویژگی فرودگاه‌های هوشمند: داده‌ها

ویژگی‌های فرودگاه هوشمند: 2. پیش‌بینی، پیشی گرفتن از تغییرات

جمع‌آوری داده از سراسر جریان‌ها در فرودگاه‌های هوشمند، آگاهی موقعیتی بهتری برای واکنش سریع امکان‌پذیر می‌سازد. اما مهم‌تر از همه، بینش انتقادی برای پیش‌بینی درست آینده را نیز ارائه می‌دهد. وقتی فرودگاه‌ها بتوانند جریان مسافر را پیش‌بینی کنند، کنترل مرز و امنیت به طور پویا کارکنان را برای برآورده ساختن خدمات با هزینه‌های کمتر آماده می‌سازد. جابجایی چمدان‌ها به طور موثرتری برای مطابقت با ورود مسافران انجام می‌شود و به طور کلی تجربه‌ی مسافران بهبود می‌یابد.

وقتی فرودگاه‌ها بتوانند به خاطر چرخش هواپیماها، تاثیرات شبکه‌ی ترافیک هوایی یا تاثیر مسافران، زمان خاموشی را دقیق‌تر پیش‌بینی کنند، بهتر می‌توانند از دارایی‌هایی خود در فرودگاه استفاده کنند و از منابع مشابه ظرفیت بیشتری برده و در نهایت خدمات بهتری به مسافران و خطوط هوایی ارائه کنند. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌تواند با استفاده از مجموعه داده‌ها و تجزیه و تحلیل آنها و در عین حال استفاده از داده‌های زنده برای پیش‌بینی تغییرات در دقیقه‌ها، ساعات و روزهای پیش‌رو استفاده کند و به طور موثری بر این فضا تاثیر بگذارد.

ویژگی فرودگاه‌های هوشمند: پیش‌بینی

ویژگی‌های فرودگاهِ هوشمند: 3. تصمیم‌گیری، درک تاثیرات موقعیتی و کلی

امروزه هر فرودگاهی از چارچوب‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری استفاده می‌کند؛ چه برای سیستم‌های مدیریت منابع برای ورودی‌ها، بررسی افراد و یا سیستم‌های فهرست‌بندی کارکنان. اینها تمایل دارند تا بر یک مجموعه‌ی ثابت از قوانین تکیه کنند که نتایج تصمیم‌گیری با شاخص‌های عملکرد کلیدی ثابت اندازه‌گیری می‌شود. با این حال، قوانین ایستا و شاخص‌های عملکرد کلیدی ثابت، ماهیت پویای محیط فرودگاه از جمله مسافران مختلف، پروازهای مختلف، شرایط آب و هوایی متغیر و غیره را در نظر نمی‌گیرند. بدون دسترسی به داده‌های واقعی و پیش‌بینی دقیق و قابل اعتماد، اپراتورها باید شکاف‌ها را با حدس و گمان پر کنند.

در هوشمند سازی فرودگاه، تصمیم‌گیری باید پویاتر باشد و از داده‌های هر پرواز در دنیای واقعی استفاده شود و از پیش‌بینی‌ها در راستای بهبود تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی استفاده شود که این تغییرپذیری را شامل می‌شوند.

ویژگی فرودگاه‌های هوشمند: تصمیم‌گیری

منبع مطلب

اقای یک سوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *