تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند: در خانه های هوشمند استفاده از کدام ارجحیت دارند؟ + عکس

اگر به دنبال تدارک خانه هوشمند هستید، بررسی تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند نقطه خوبی برای آغاز است. خیلی‌ها استارت کار را با راه‌اندازی سیستم روشنایی هوشمند  می‌زنند، از همان ابتدا تصمیم بگیرید که کدام یک را بیشتر ترجیج می‌دهید: لامپ هوشمند یا کلید هوشمند؟ برای بررسی فرق لامپ هوشمند و کلید هوشمند در ادامه با هوشمند سازی آرات همراه باشید.

تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند: برای خانه هوشمند مدرن کدامیک انتخاب بهتری است؟

شاید در نگاه اول تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند (کلید و پریز هوشمند) برای‌تان کاملا بی‌معنی باشد و ممکن است فکر کنید که هر دوی آن‌ها جزء تجهیزات خانه هوشمند است و برای راه‌اندازی سیستم روشنایی هوشمند آن‌ها باید در کنار هم باشند. اما در واقعیت، به کاربردن آن‌ها در کنار هم در یک مجموعه باعث می‌شود که آن‌ها عملکرد خود را بخوبی نشان ندهند.

با چنین شرایطی کدامیک برای هوشمند سازی چراغ‌های خانه بهتر است؟ هر کدام از آن‌ها مزایای مخصوص به خود را دارند. برخی از کارشناسان به دلایل مختلف کلید های هوشمند را ترجیح می‌دهند و خیلی‌ها هم بخاطر راحتی نصب و عدم نیاز به بازسازی، به لامپ هوشمند تمایل دارند.

تفاوت چراغ هوشمند و کلید هوشمند: راه‌اندازی سیستم روشنایی خانه هوشمند، پروژه‌‌ای است که نیاز به دقت و توجه دارد. خیلی‌ها بخاطر راحتی در نصب لامپ‎‌‌های هوشمند را انتخاب می‌کنند و برخی دیگر هم نصب و بازسازی را انتخاب کرده و کلیدهای هوشمند را با کمک متخصصین برق کار می‌گذارند.

(برای تدارک هتل هوشمند به نکات این صفحه توجه کنید.)

نمایی از کلید و لامپ هوشمند Koogeek؛ تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند

تفاوت چراغ هوشمند و کلید هوشمند: لامپ هوشمند و کلید هوشمند چیست؟

پیش از آنکه مبحث تفاوت لامپ و کلید هوشمند را شروع کنیم، کاملا توضیح دهیم که اصلا لامپ و کلید هوشمند چیست و دقیقا چه وظیفه‌ای در خانه‌ هوشمند به عهده دارند:

نمایی از خانه هوشمند و کنترل پنل مرکزی، تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند

لامپ هوشمند چیست؟

لامپ هوشمند یک لامپ LED است که مهم‌ترین ویژگی آن این است که می‌توان آن را از راه دور با یک برنامه از راه دور با گوشی خود کنترل کنیم. نورش را کم و زیاد کنیم، رنگش را تغییر دهیم و حتی قابلیت برنامه‌ریزی و تنظیم سناریو را داشته باشد. مثلا وقتی که در مسافرت هستیم به محض غروب آفتاب روشن شود و در ساعتی از شب نورش کم یا به‌طور کلی خاموش شود.

نمایی از انواع لامپ هوشمند؛ تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند

کلید هوشمند چیست؟

کلید هوشمند وظیفه کنترل روشنایی ساختمان هوشمند براساس BMS و تاچ پنل‌ها را دارد. البته با پیشرفتی که داشته، به وسیله تلفن همراه از راه دور قابل کنترل است. خوبی کلیدهای هوشمند به این است که با هر نوع لامپی تطبیق‌پذیر هستند و ثبات بالایی دارند.

حتما بخوانید:
دستیار صوتی هوشمند: معرفی انواع دستیار صوتی هوشمند + عکس

کلیدهای تاچ هوشمند بدون نیاز به هاب مرکزی به تلفن همراه متصل می‌شوند، عملکرد کلیدهای هوشمند فقط به کنترل چراغ‌ها محدود نمی‌شود و می‌توان پرده هوشمند و شیشه‌ هوشمند و حتی سیستم‌ آبیاری هوشمند را نیز کنترل کرد.

نمایی از کلید هوشمند لمسی؛ تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند

تفاوت لامپِ هوشمند و کلید هوشمند: نصب لامپ هوشمند و کلید هوشمند

مهم‌ترین نکته در مقایسه کلید هوشمند و لامپ هوشمند، نصب آن‌ها است. از نظر نصب، لامپ هوشمند معمولاً همه جوره برنده است. چون برای نصب اکثر لامپ های هوشمند فقط کافی است که اتصالات نوری موجود در ساختمان هوشمند پیچ شوند، و این کار ساده، کل پروسه‌ی نصب است! اما قیمت لامپ هوشمند بالا است و برای هوشمند سازی سیستم روشنایی کل ساختمان اصلا بصرفه نیست.

اما نصب اکثر کلیدهای هوشمند پیچیده‌تر است و باید توسط یک تکنسین مثل یک برقکار ماهر به جای کلیدهای چراغ معمولی نصب شوند. چون این کلیدها باید به هاب یا پنل مرکزی متصل شوند.

تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند: نصب لامپ هوشمند اسان‌تر ولی هزینه‌ی بالاتری نسبت به کلید هوشمند دارد. به تناسب نصب کلید هوشمند کمی چالش برانگیز ولی در عوض ثبات و قیمت مقرون بصرفه‌ای دارد.

(برای داشتن دفتر کار هوشمند به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نمایی از برنامه گوشی هوشمند در کنترل روشنایی، تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند

تفاوت کلید هوشمند و لامپ هوشمند: کنترل روشنایی با لامپ و کلید هوشمند

نصب و راه‌اندازی لامپ و کلید هوشمند کاملا بستگی به شرایط دارد.  مثلا اگر می‌خواهید سیستم روشنایی کل خانه را با لامپ هوشمند، هوشمندسازی کنید، باید هر یک از آن‌ها را جداگانه تنظیم کنید. برخی از لامپ‌های هوشمند را می‌توان مستقیماً از طریق تلفن همراه یا تبلت کنترل کرد، در حالی که برخی دیگر نیاز به یک هاب برای راه‌اندازی دارند.

و این را هم در ذهن داشته باشید که زیاد روی  لامپ‌های هوشمند ارزان‌ حساب نکنید که بعد از مدت کوتاهی از تنظیمات کل سیستم روشنایی هوشمند خارج می‌شوند و هر چند وقت یک‌بار نیاز به تنظیمات مجدد دارند.و درست وقتی می‌خواهید چیزی را در یک فضای تاریک جستجو کنید، لامپ هوشمند در حالت چشمک زدن است!

تغییر کلیدهای معمولی به کلیدهای هوشمند، شامل انجام برخی کارهای تخصصی الکتریکی است که همه صاحب خانه‌ها بخاطر هزینه نصب به آسانی به آن رضایت نمی‌دهند. مثلا برخی از کلیدهای هوشمند پیوسته به منبع برق نیاز دارند، اما برخی دیگر اینگونه نیستند.

تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند: از نظر کنترل روشنایی از راه دور، کلید هوشمند و لامپ هوشمند عملکردی یکسان دارند. تولیدکنندگان اغلب محصولاتی را ارائه می‌دهند که می‌توان همه آنها را از طریق یک برنامه مدیریت کرد.

(پارکینگ هوشمند چه تجهیزاتی دارد؟)

حتما بخوانید:
معرفی تجهیزات مورد استفاده در اتاق سرور هوشمند

نمایی از کلید هوشمند لمسی، تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند

تفاوت لامپِ هوشمند و کلید هوشمند: کنترل کدام یک آسانتر است؟

برای دسترسی به عملکردهای لامپ هوشمند، باید آن را با برنامه، دستیار صوتی، الکسا یا نوعی هاب کنترل کرد. لامپ‌ هوشمند را می‌توان با استفاده از کلید چراغ سنتی کنترل کرد و کلید دیگری برای آن نصب نکرد.

تحت این شرایط، اگر کلید خاموش باشد، لامپ هوشمند را نمی‌توان از راه دور توسط برنامه کنترل کرد. برای استفاده از لامپ هوشمند، کلید باید به طور دائم در وضعیت “روشن” بماند. اگر از یک لامپ هوشمند برای تعریف سناریویی، مثل خاموش و روشن خودکار، شاید رضایت شما را جلب کند، اما برای استفاده روزمره اصلا خوب نیست.

از آنجاییکه کلیدهای هوشمند با لامپ های استاندارد کار می‌کنند و سازگار هستند (البته امیدواریم که در این مرحله از لامپ های ال ای دی کم مصرف استفاده شود)، آن‎ها لزوما همه ویژگی‌هایی را که ما از روشنایی هوشمند انتظار داریم، مانند توانایی تغییر راگ را ارائه نمی‌دهند.

کلیدهای هوشمند به عنوان بخشی از سیستم روشنایی هوشمند گسترده‌تر، مانند طرح‌های نورپردازی، انسان محور هستند.

تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند: بهترین لامپ‌ها و سوئیچ‌های هوشمند ویژگی‌های مشابهی از نظر توانایی تنظیم زمان‌بندی، کنترل صوتی و پیوند با خانه هوشمند دارند.

(برای تدارک ویلا هوشمند به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

انواع لامپ هوشمند، تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند

تفاوت چراغ هوشمند و کلید هوشمند: لامپ هوشمند گران‌تر است یا کلید هوشمند؟

کلید هوشمند معمولا ارزان‌تر از لامپ هوشمند است. مطمئناً می‌توانید چراغ‌های هوشمند ارزان قیمت را در بازار پیدا کنید، اما چندان ثبات ندارند! کلید هوشمند مناسب و کار راه انداز را با قیمت 10 دلار می‌شود خرید؛

ولی شیک‌ترین کلید هوشمند با قیمت 100 دلار اارئه شده است، در حالیکه لامپ هوشمند خوب بین 20 تا 40 دلار هم پیدا می‌شود! این مدل کلید های هوشمند، اغلب دارای ویژگی‌هایی مانند بلندگوها و میکروفون‌های داخلی هستند تا بتوانید از دستیارهای صوتی مانند الکسا استفاده کنید.

تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند: اینکه تفاوت قیمت کلید هوشمند و لامپ هوشمند برایتان زیاد است یا خیر، کاملاً به بودجه شما بستگی دارد. شاید ارزش آن را داشته باشد که برای رنگی که چراغ هوشمند ارائه می‌دهد کمی بیشتر هزینه کنید.

(با بهترین هاب های خانه هوشمند در این صفحه آشنا شوید.)

حتما بخوانید:
معرفی تجهیزات خانه هوشمند knx 

نمایی از کلید هوشمند در آشپزخانه؛ تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند

تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند: آیا کلید هوشمند با لامپ هوشمند کار می کند؟

بله و خیر؛ اگر لامپ هوشمندی را به دلیل توانایی آن در  تغییر رنگ می‌خرید، این لامپ در کنار یک کلید هوشمند، مانند یک لامپ استاندارد عمل می‌کند و فقط به طور جداگانه از طریق یک برنامه همانند یک لامپ هوشمند قابل کنترل است.

به دلیل نحوه عملکرد لامپ‌های هوشمند، از لامپ هوشمند در کنار کلید هوشمند، بهترین استفاده را  نخواهید برد!

البته برخی از شرکت‌های تولید کننده‌ی کلیدهای هوشمند این مشکل را برطرف کرده‌اند. کلیدهای برند فیلیپس برای تکمیل عملکرد لامپ‌های هوشمند طراحی شده‌اند.

اما اکثریت قریب به اتفاق کلیدهای هوشمند با لامپ‌های معمولی کار می‌کنند. با این حال، باید دسته بندی برندها را بررسی کنید. برخی از تولیدکنندگان لامپ‌های هوشمند، کلیدهای سازگار برند خودشان را می‌سازند. به عنوان مثال، فیلیپس یک سوئیچ اختصاصی دارد که به صورت بی سیم با تمام لامپ های Hue در خانه ارتباط برقرار می‌کند.

تفاوت کلید هوشمند و لامپ هوشمند: لامپ هوشمند با کلید هوشمند همانند یک لامپ معمولی کار می‌کند و نمی‌تواند عملکردی که شما از آن انتظار دارید را برایتان به نمایش گذارد؛ مگر اینکه هر کدام از یک برند باشند.

(با سیستم خانه هوشمند برای سالمندان در این صفحه آشنا شوید.)

نمایی از لامپ هوشمند فیلیپس؛ تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند

تفاوت لامپِ هوشمند و کلید هوشمند: آیا لامپ هوشمند به کلید هوشمند نیاز دارد؟

برای نصب لامپ هوشمند نیازی به کلید هوشمند ندارید. کلیدهای هوشمند شرایط کار با لامپ‌های معمولی را دارند، بنابراین می‌توانید آن‌ها را از راه دور از طریق تلفن خود، دستیارهای صوتی مانند الکسا و سیری یا با تنظیم سناریوهای مختلف که با غروب آفتاب روشن و در ساعاتی مشخص در شب خاموش شوند، کنترل کنید.

این ویژگی مخصوصاً زمانی مفید است که لامپ‌ها در مکان‌های غیرقابل دسترس تنظیم شوند و تعویض لامپ را به چالش کشند. از دیگر ویژگی‌های خوب کلیدهای هوشمند این است که آن‌ها می‌توانند پریزهای دیگری را که به وسایل مختلف متصل هستند فعال کنند.

تفاوتِ لامپ هوشمند و کلید هوشمند: برای نصب لامپ هوشمند به کلید هوشمند نیازی نیست. لامپ هوشمند را می‌توان با برنامه اختصاصی از طریق گوشی تحت کنترل داشت. کلید هوشمند هم با تمامی لامپ‌های معمولی سازگار است.

منبع مطلب

نمایی از کلید هوشمند؛ تفاوت لامپ هوشمند و کلید هوشمند

اقای یک سوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *