کلید و پریز هوشمند: منظور از کلید و پریز هوشمند چیست + عکس

کلید و پریز هوشمند: منظور از کلید و پریز هوشمند چیست + عکس

کلید و پریز در هوشمندسازی فراتر از آنچه تصور کنید مهم هستند؛ کلید و پریز هوشمند قابلیت کنترل از راه دور تمامی وسایل الکترونیکی را در خانه هوشمند بی کم و کاست برعهده می‌گیرد.

بررسی کلید و پریز هوشمند وای فای

کلید و پریز هوشمند کنترل از راه دور وسایل برقی را با نصب یک برنامه بر روی گوشی اجرا می‌کنند. اگرچه از کلیدها و پریزهای برق بجزء وظیفه‌ی اصلی که روشن کردن چراغ‌ها و اتصال برق است، انتظار دیگری ندارند. اما در دنیای تکنولوژی آن‌ها می‌توانند کارهای بزرگی را رقم بزنند. در  سیستم مدیریت ساختمان یا اصطلاحا همان BMS، این قطعات کوچک، کِلید و پریز هوشمند (Smart switch and smart socket)، به اجزایی حیاتی در اتصال سخت‌افزارهای هوشمند بشمار می‌آیند. آن‌ها می‌توانند چراغ‌ها را در یک بازه‌ی زمانی خاص روشن و بصورت اتوماتیک وار خاموش کنند، با کلید دیمر هُوشمند می‌توان شدت نور را کم و زیاد کرد، سیستم تهویه را کنترل کرد، سیستم صوتی را در زمان خاص روشن و خاموش کرد و خیلی از موارد دیگر که در یک زندگی با آرامش و رفاه بیشتر آرزو دارید شدنی است.

اگر بهبود مصرف انرژی و کم‌شدن هزینه‌های جانبی جزء دغدغه‌های فکری شما است، خرید کِلید لمسی و پریز هُوشمند (با ظاهری زیبا و طراحی مدرن) را در لیست خریدهای خود جای دهید.

آشنایی با کلید و پریز هوشمند وای فای در خانه هوشمند

خرید کلید و پریز هوشمند

با خرید کلید و پریز اسمارت می‌توان خانه‌ی هوشمندی کم هزینه‌‌ای ساخت. اتصال به کلید و دوشاخه هوشمند، به کاربران این امکان را می‌دهد تا لوازم خانگی ضروری را از طریق الکسا (دستیار صوتی) یا سایر پروتکل‌ های هوشمند سازی، تحت کنترل قرار داد. با کلید و دوشاخه اسمارت، همانطور که مشغول کار با لپ‌تاپ و گوشی خود هستید، قهوه جوش را راه بیاندازید، پنکه را روشن کرده و شارژ موبایل را متوقف کنید.

کلید لمسی و پریز هُوشمند یکی دیگر از محصولات از اینترنت اشیاء IoT است و با استفاده از گوشی‌های هوشمند و همینطور پروتکل‌های هوشمند سازی، قابلیت کنترل از راه دور را دارد.

کلید و پریز هوشمند چیست؟

کلید هوشمند با ظاهری زیبا، بصورت همان جعبه‌های کوچکی، با دکمه‌ها لمسی، در دیوار کار گذاشته می‌شود و پریز هوشمند هم بصورت یک دستگاه مجزا، بر روی پریز معمولی جای می‌گیرد. آن‌ها علاوه بر انجام وظیفه‌ی اصلی خود، یعنی خاموش و روشن کردن چراغ‌ها و همینطور اتصال برق به دستگاه‌ها، قابلیت‌هایی مبتنی بر فناوری هوشمند را به خانه اضافه می‌کنند. ویژ‌گی‌های کلید و پریز لمسی هوشمند:

  • قابلیت سوئیچ دیمر هوشمند
  • دکمه‌های اضافه برای کنترل مجزا چراغ‌ها
  • قابلیت کنترل از راه دور برای تغییر شدت نور
  • قابلت کنترل سایر وسایل و پاسخگویی به دستورات صوتی

کلید و دوشاخه هوشمند این قابلیت را دارد تا با مطابق سناریو دلخواه شما تنظیم شود؛ عملکرد کلید لمسی و دوشاخه هوشمند در بستر پروتکل وای فای، به شبکه خانگی متصل می‌شود تا بتوانید آن را مطابق سایر تجهیزات هوشمند، از طریق گوشی هوشمند اندروید و iOS کنترل کنید.

کلید و پریز هوشمند با اتصال به پروتکل هوشمند سازی، برای برقراری ارتباط با چراغ‌ها، سنسورها و سایر سخت‌افزارهای هوشمند قابل استفاده است.

پروتکل هوشمند سازی کلید و پریز هوشمند

عملکرد کلید لمسی هوشمند و دوشاخه اسمارت

نصب کِلید و پریز هوشمند بسیار ساده است و نیازی به متخصص ندارد:

حتما بخوانید:
معرفی خانه هوشمند ILUXUS: تجهیزات هوشمند سازی آیلوکسوس + عکس

نصب و عملکرد کلید هوشمند

اکثر کلید های هوشمند برای عملکرد صحیح به سیم نول (خنثی) نیاز دارند. معمولا بیشتر خانه‌ها به این مورد مجهز هستند، مگر در خانه‌های قدیمی که نیاز به سیم‌کشی تحت نظر یک برقکار را دارند. کلید هوشمند به پنل مرکزی نیازی ندارد. ظاهر زیبا با کلیدهای لمسی آن‌را برای تطبیق با هر دکوری مناسب ساخته است.

نصب و عملکرد پریز هوشمند

استفاده از دوشاخه‌‌ی هوشمند نیز بسیار ساده است. دوشاخه هوشمند همانند یک سه راهی کوچک روی پریز معمولی قابل نصب است. سپس آن‌را، به دستیار خانه هوشمند موردنظر خود، مانند آمازون الکسا یا دستیار گوگل یا برنامه اختصاصی پلاگین هوشمند، اتصال دهید.

کلید لمسی و پریز هُوشمند با استفاده از دستورات ارسال شده از یک برنامه یا مرکز خانه هوشمند و شبکه وای فای، خاموش و روشن می‌شود.

(برای آشنایی با سیستم هشدار هوشمند به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

نحوه‌ی نصب و کارکرد کلید و پریز هوشمند

موارد استفاده از کلید و پریز هوشمند

برای استفاده از کِلید و پریز هوشمند موارد زیادی وجود دارد، ما در این متن فقط به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • روشن کردن قهوه جوش، وقتی هنوز در تخت خواب هستید.
  • کنترل از راه دور دستگاه تهویه یا بخاری
  • خاموش و روشن کردن سیستم روشنایی هوشمند از راه دور
  • فر، اتو، اتوی مو و سایر دستگاه‌های برقی را از راه دور خاموش کنید
  • چراغ‌های نمای بیرونی ساختمان را با استفاده از فرمان صوتی روشن و خاموش کنید.

(برای آشنایی با بهترین سیستم امنیتی این صفحه را از دست ندهید.)

کاربردهای مختلف کلید و پریز هوشمند

مزایای استفاده از کلید و پریز هوشمند

استفاده از کلید و پریز هوشمند در خانه مزایای زیادی وجود دارد، در این متن به چهار مورد از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایای خرید کلید و پریز هوشمند: 1. فراتر از آسایش و راحتی

یکی از بزرگ‌ترین مزایای خرید کلید هوشمند: راحتی است. وقتی گوشی به دست روی مبل نشسته‌اید، ترجیح می‌دهید با گوشی نور چراغ‌ها را کنترل کنید یا از روی کلید برق روی دیوار؟ وقتی مشغول آشپزی هستید و هوا تاریک می‌شود با یک دستور صوتی می‌توانید چراغ‌ها را روشن کنید! کلید و پریزهای هوشمند با قابلیت کنترل از راه دور، از شما دستور می‌گیرند که کدام لامپ‌ها را روشن یا خاموش کنند، نور کدامیک را زیاد یا کم کنند.

از مزایای مهم کلید و دوشاخه هوشمند، ایجاد آسایش بیشتر است. از هرکجای دنیا تنظیمات روشنایی و خاموشی چراغ‌ها را در دست گیرید.

(برای جلوگیری از هک خانه هوشمند به این صفحه مراجعه کنید.)

حتما بخوانید:
سیستم آبیاری هوشمند: تجهیزات هوشمند سازی آبیاری گیاهان + عکس

اتفاق نوین در خانه هوشمند با نصب کلید و پریز هوشمند

مزایای خرید کلید و پرویز هوشمند: 2. قابلیت برنامه‌ریزی

فاکتور راحتی در اینجا متوقف نمی‌شود! آپشن زمان‌بندی در برنامه کلید هوشمند گنجانده شده است. به این معنا که، می‌توانید چراغ‌های خود را طوری تنظیم کنید تا در ساعات مختلف روز عملکرد متفاوتی داشته باشند. از نور پردازی زیاد در زمان شب و مهمانی تا نور پردازی ملایم در زمان صبح که به شما کمک می‌کند بطور طبیعی از خواب بیدار شوید.

با نصب کلید و پریز هوشمند، زمان‌بندی روشنایی و خاموشی چراغ‌ها را بر اساس نیاز خودتان تنظیم کنید. صبح زود با نور ملایم بیدار شده و در وسط روز در فضاهای روشن، چراغ‌های اضافی را بدون مراجعه، خاموش کنید.

مزایای خرید کلید و دوشاخه هوشمند: 3. سازگاری بالا

کلید و پریز هوشمند با داشتن ویژگی‌های خاص یا ترکیب آن با سایر سخت‌افزارها، می‌تواند عصر جدیدی از راحتی و آسایش را از طریق اتوماسیون خانگی ارائه دهند. مثلا از ترکیب کلید هوشمند در کنار یک سنسور حرکت، می‌توان روشن و خاموش شدن چراغ‌ها را با ورود و خروج افراد تنظیم کرد. مثلا بمحض اینکه وارد پارکینگ می‌شوید، چراغ‌ها روشن و با خروج شما خاموش شوند.

حتی می‌توان روشن شدن سیستم تهویه هوشمند یا سیستم گرمایش و سرمایش هوشمند یک لیست پخش را به عنوان بخشی از برنامه‌های کلید هوشمند، فعال کرد. این گزینه‌ی آخر برای وقتیکه از محل کار یا از تعطیلات به خانه برمی‌گردید، عالی است. برخی از کلیدهای هوشمند به مجهز به کلید Eve Button هستند که با فعال کردن این گزینه، یکپارچگی عالی با سایر دستگاه‌های هوشمند انجام می‌شود.

خیلی از محصولات کِلید و پریز هوشمند با فناوری‌های مشهوری مثل Amazon Alexa, Google Assistant و همینطور Apple HomeKit سازگار هستند. بنابراین برای ادغام آن‌ها با سایر فناوری‌ها چالشی نخواهید داشت.

سازگاری بالای کلید و پریز هوشمند

مزایای خرید کلید و پریز هوشمند: 4. صرفه جویی در هزینه و بالا بردن ایمنی

با نصب کِلید و پریز اسمارت، می‌توانید در مصرف هزینه و انرژی صرفه‌جویی کنید. کلید و پریز اسمارت با ترکیب حسگرهای هوشمند چراغ‌ها را در مواقعی‌که نیاز است روشن کنید. امنیت خانه نیز با نصب کلید و دو شاخه هوشمند بالا می‌رود. چون می‌توان آن‌ها را طوری برنامه‌ریزی کنید که در صورت عدم حضور شما، با تاریک شدن هوا، برخی از چراغ‌های نمای ساختمان روشن و در زمان خواب، خاموش شوند.

صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه از اهداف هوشمند سازی است. با ترکیب کِلید و پریز هوشمند و حسگرها، سیستم امنیتی هوشمند دقیقی را در خانه راه‌اندازی کنید.

راهنمای خرید کِلید لمسی و پریز هوشمند

قبل از خرید پریز هوشمند نکات زیر را در نظر بگیرید:

حتما بخوانید:
ترموستات هوشمند: کاربرد ترموستات هوشمند در خانه هوشمند + عکس

سازگاری کلید و پریز هوشمند با دستیار صوتی:

ابتدا مطمئن شوید که کلید و پریز اسمارت مورد نظر، با سیستم فرمان صوتی خانه هوشمند شما سازگار باشد. به عنوان مثال، اگر شما از الکسا استفاده می‌کنید، نباید پریز هوشمندی را خریداری کنید که فقط بصورت انحصاری از برنامه دستوری اختصاصی خود استفاده می‌کند. همه پریزهای هوشمند با هر دو سیستم الکسا و دستیار گوگل سازگار نیستند. بنابراین دقت داشته باشید که پریز هوشمند از فرمان صوتی مورد نظر شما را پشتیبانی کند.

چگونه یک کلید و پریز هوشمند مناسب بخریم؟

نظارت بر انرژی توسط پریز هوشمند:

از ویژگی‌های خوب پریز هوشمند، نمایش میزان مصرف انرژی دستگاه متصل مورد نظر است. بنابراین به راحتی می‌توانید متوجه دستگاه‌های پر مصرف شوید. پریز هوشمند گزارشی از مصرف انرژی دستگاه‌های مختلف را بصورت تفکیک شده، به گوشی هوشمند شما ارسال می‌کند.

با نصب کلید و پریز هوشمند به راحتی می‌توانید ساعات اوج مصرف و میزان انرژی مصرف شده در طول دوره مشخص را مشاهده کرد. از دیگر قابلیت‌های پریز هوشمند، امکان تنظیم برنامه مشخص برای خاموش و روشن شدن خودکار انرژی است.

امکان زمان‌بندی و شخصی ساز با کِلید لمسی و پریز هُوشمند:

بیشتر کلیدها و پریزهای هوشمند گزینه‌‌ای برای زمان‌بندی خاموش و روشن شدن دستگاه‌ها دارند. این یک ویژگی در تمامی مدل‌های رایج است، اما امکان اینکه دستگاهی شامل چنین ویژگی نباشد، زیاد است.

کلید و پریز هوشمند با قابلیت زمان‌بندی و شخصی سازی

قابلیت پریزهای اضافه:

اگر در خانه پریزهای زیادی ندارید، پریز هوشمند با وجود پورت‌ها اضافه را انتخاب کنید.

قابلیت استفاده در فضای باز:

اگر در حیاط و باغ زیاد رفت و آمد می‌کنید، برای خرید پریز هوشمندی مدلی را انتخاب کنید که انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند. یعنی بتوان آن‌ها را در فضای باز نیز استفاده کرد. (برای آشنایی با تجهیزات هوشمند برای فضای باز  به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.)

از بهترین کِلید و پریز هوشمند می‌توان به کلید لمسی و پریز هُوشمند شیائومی اشاره کرد. البته در حال حاضر، کلید و دوشاخه هوشمند ایرانی نیز با ظاهری زیبا و ویژگی‌های فنی کارآمد در بازار موجود هستند.

منبع مطلب کلید هوشمند
منبع مطلب پریز هوشمند 

اقای یک سوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *