سیستم خانه هوشمند برای سالمندان

سیستم خانه هوشمند برای سالمندان

هوشمند سازی راهی مدرن به سمت آسایش و راحتی همه‌ی افراد است. از جمله کاربردهای هوشمند سازی می‌توان به ایجاد محیطی امن و راحت برای سالمندان اشاره کرد. در ادامه‌ی این مطلب تصمیم داریم در خصوص خانه هوشمند سالمندان و مزایای آن بیشتر صحبت کنیم.

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند یا Smart Home مجموعه‌ای از تجهیزات هوشمند است که در ارتباط با یک هاب هوشمند و در ارتباط با یکدیگر عمل می‌کنند. هوشمند سازی تجهیزات باعث می‌شود همه‌ی این ابزار و تجهیزات به سطحی از اتوماسیون یا رفتار قابل‌برنامه‌ریزی برسند و بتوان آنها را از طریق یک ریموت کنترل هوشمند و یا اپلیکیشن اختصاصی مدیریت و برنامه‌ریزی کرد.

ویژگی‌های خانه هوشمند معمولا از پیشرفت در اتصال و هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و می‌توانند شامل راه‌حل‌هایی مانند موارد زیر باشند:

  • کنترل از راه دور تجهیزات
  • اتوماسیون چیزهایی که قبلا به عملیات دستی نیاز داشتند مانند سیستم روشنایی، پرده‌ها و غیره
  • سنسورهای ارزان قیمت برای کاربردهای مختلفی مانند تشخیص نشتی، مانیتور کیفیت هوا و غیره
  • هوش مصنوعی برای یادگیری عادت‌ها و عمل کردن طبق آنها و موارد دیگر

تعریف خانه هوشمند

اهمیت خانه هوشمند برای افراد سالمند

خانه هوشمند می‌تواند در خدمت هر فرد با هر مشکل یا محدودیتی باشد. برای مثال افرادی که دارای اختلالات فیزیکی مانند چالش‌های حرکتی یا مشکلات بینایی و شنوایی هستند و یا افرادی که اختلال شناختی دارند، می‌توانند به نوعی از مزایای هوشمند سازی خانه بهره‌مند شوند. تجهیزاتی مانند ترموستات، اتوماسیون لوازم خانگی، سیستم‌های امنیتی مانند دزدگیر، دوربین‌ها، زنگ‌های تصویری و غیره همگی در خدمت آسایش و راحتی این افراد قرار خواهد گرفت.

سیستم‌های امنیتی هوشمند، حسگرها و سایر تجهیزات خانه هوشمند می‌توانند بسیاری از چالش‌های رایج افراد مسن را برطرف کنند و به سالمندان کمک کنند برای مدت طولانی‌تری ایمن و سالم در خانه‌ی خود زندگی کنند.

اهمیت خانه هوشمند برای سالمندان

مزایای خانه هوشمند برای سالمندان

اگرچه افراد مسن نسبت به جوان‌ها تمایل کمتری به فناوری دارند اما یادگیری استفاده از فناوری خانه هوشمند می‌تواند برای حفظ ایمنی و رفاه آنها بسیار مفید باشد. مزایای خانه هوشمند برای سالمندان نه تنها برای افراد سالمند، بلکه برای خانواده، دوستان، همسایگان و مراقبان این افراد نیز بسیار مفید خواهد بود.

ایمنی برای افراد سالمند

اولین و مهم‌ترین مزیت نصب تجهیزات هوشمند در خانه‌ی افراد سالمند، ایمنی است. لیز خوردن، زمین خوردن و افتادن به ویژه در افراد مسن شایع است و در واقع این حوادث می‌توانند اسیب زیادی به افراد سالمند وارد کنند. هر وسیله‌ی خانه هوشمند که بتواند مانع از افتادن شود، حوادث این چنینی را تشخیص دهد و یا در صورت افتادن با اورژانس یا افراد خانواده تماس بگیرد، خانه‌ی ایمن‌تری برای افراد سالمند ایجاد می‌کند.

ارتباط

دستگاه‌های خانه هوشمند به سالمندان این امکان را می‌دهند تا به راحتی از طریق دستگاه تلفن همراه، بتوانند در تخت یا روی صندلی خانه‌ی خود را مدیریت کنند. برای مثال، اگر فردی زنگ درب را به صدا درآورد، افراد سالمند می‌توانند بررسی کنند چه کسی پشت در است، با آنها صحبت کنند و در صورت لزوم بدون نیاز به برخاستن از جای خود، قفل در را باز کنند.

هر سالمندی که به تنهایی زندگی می‌کند، به این وسیله منبعی برای تعامل و ارتباط دارد، حتی اگر با دستیار صوتی هوشمند باشد. آنها می‌توانند گزارش آب و هوا، اخبار و حتی تماس با خانواده و دوستان را به سادگی از دستیار صوتی هوشمند درخواست کنند.

آرامش خاطر

دستگاه‌های هوشمند شبکه‌ای از ایمنی را در اطراف سالمندان در خانه ایجاد می‌کنند و به خانواده، دوستان و سایر افراد امکان می‌دهند تا در کنار زندگی با عزیزان سالمند خود، در خانه احساس آرامش خاطر و اطمینان را تجربه کنند.

حتما بخوانید:
اتاق خواب هوشمند: تجهیزات هوشمند سازی اتاق خواب + تصاویر

مزایای هوشمند سازی خانه برای افراد سالمند

دستگاه‌های هوشمند مناسب خانه هوشمند برای سالمندان

دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند برای آرامش و راحتی افراد سالمند در یک خانه هوشمند مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به معرفی برخی از دستگاه‌های هوشمندی که می‌توان خانه هوشمند برای سالمندان ایجاد کرد، می‌پردازیم.

تجهیزات خانه هوشمند سالمندان: 1. دستیارهای صوتی فعال

دستیارهای صوتی مانند آمازون الکسا، دستیار صوتی گوگل، سیری اپل هوم‌پاد و غیره به شما امکان می‌دهند تا با نرم‌افزار پردازش زبان طبیعی، مکالمه کنید، سوال بپرسید و جواب سوالات خود را دریافت کنید. این دستیارهای خانه هوشمند می‌توانند در صورت اتصال به یک حساب فعال، برای شما خرید انجام دهند و یا اخبار و آب و هوا را اعلام کنند، تایمرهای آشپزخانه را تنظیم کنند و سایر دستگاه‌های هوشمند مانند چراغ‌ها، تلویزیون و غیره را کنترل کنند.

برخی از ویژگی‌های دستیار صوتی هوشمند که می‌تواند برای سالمندان مفید باشد، شامل این موارد می‌شود:

  • ایجاد یادآورهای خودکار برای وظایف و رویدادهای روزانه، هفتگی یا ماهانه؛ مانند قرار ملاقات با پزشک و تنظیم یادآور برای مصرف دارو
  • برقراری تماس‌های خروجی در مواقع اضطراری
  • اعلام دستورالعمل‌های کمک‌های اولیه با صدا

دستیار صوتی یکی از تجهیزات کاربردی برای خانه هوشمند سالمندان

تجهیزات خانه هوشمند سالمندان: 2. دستگاه یادآور دارو هوشمند

دستگاه یادآور داروی هوشمند به شما امکان می‌دهد تا داروهایی که مصرف می‌کنید را در آن قرار داده و برای زمان مصرف آنها طبق دستورالعمل پزشک، برنامه‌ریزی کنید. برخی از دستگاه‌های هوشمند یادآور دارو بعلاوه دارای مکانیسم قفلی هستند تا از سرقت یا مصرف بیش از حد تصادفی جلوگیری شود.

اکثر افراد سالخورده برای درمان بیماری‌های شایع مرتبط با افزایش سن، دارو مصرف می‌کنند و برخی از آنها نیز برای سایر بیماری‌های مزمن دارو دریافت می‌کنند. مصرف داروی مناسب در زمان مناسب برای این افراد می‌تواند مساله‌ی مرگ و زندگی باشد.

دستگاه یادآور دارو هوشمند برای افراد سالمند

تجهیزات خانه هوشمند سالمندان: 3. سنسورهای تشخیص سقوط

سنسورهای حرکتی می‌توانند برای سیستم‌های امنیتی و تشخیص مزاحمان بسیار عالی باشند اما برخی از شرکت‌ها، از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای تشخیص سقوط انسان استفاده کرده‌اند. برخی نیز از هوش مصنوعی و بینایی ماشینی برای تمایز بین حیوانات و انسان‌ها استفاده می‌کنند.

نصب این سنسورها به ویژه در خانه هوشمند سالمندان می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، لیزخوردن، افتادن و سقوط یکی از نگرانی‌های رایج برای سالمندان است و اتصال مستقیم این حسگرها به خانواده، دوستان یا سایر افراد مراقب می‌تواند به نجات زندگی افراد سالمند کمک کند.

سنسور تشخیص سقوط در خانه هوشمند سالمندان

تجهیزات خانه هوشمند سالمندان: 4. ترموستات هوشمند

ترموستات های هوشمند به شما امکان می‌دهند تا در عین بهره‌وری انرژی، محیطی با دمای کنترل شده داشته باشید. اگر فراموش کردید پیش از خروج از خانه، سیستم گرمایشی یا تهویه مطبوع را خاموش کنید، می‌توانید از موبایل هوشمند خود برای کنترل سیستم از راه دور استفاده کنید.

برای افراد سالمند نیز مهم است که دمای خانه در حد ملایم و مناسبی قرار داشته باشد زیرا ممکن است دچار سرمازدگی و یا گرمازدگی شوند. اگر تحرک این افراد در خانه محدود است، بهترین ترموستات‌های هوشمند به آنها امکان می‌دهد بدون نیاز به بلند شدن و تغییر دستی تنظیمات، دمای خانه را مدیریت کنند.

ترموستات هوشمند برای خانه هوشمند افراد سالمند

تجهیزات خانه هوشمند سالمندان: 5. قفل‌های هوشمند

یکپارچه‌سازی یک قفل متصل به اینترنت می‌تواند با مشکلات و نگرانی‌های امنیتی همراه باشد اما توانایی دستکاری قفل از راه دور، یک جهش عالی برای مدیریت خانه هوشمند سالمندان است. قفل هوشمند و دستگیره هوشمند می‌تواند با چندین روش متفاوت احراز هویت برای باز کردن قفل همراه باشد. برای مثال، قفل هوشمند از روش‌های بیومتریک مانند اثر انگشت، اسکن شبکیه‌ی چشم، تشخیص صدا یا تکنیک‌های دیگر برای تایید مجاز بودن فرد برای باز کردن در استفاده می‌کند.

حتما بخوانید:
معرفی اینترنت اشیا رباتیک (IoRT)

قفل‌های هوشمند همچنین می‌توانند از طریق شماره‌ی پین منحصربفرد، کارت کلیدی و البته با گوشی هوشمند نیز باز شوند. این قفل‌ها به ویژه برای افراد سالمند مفید هستند. اگر شرایط اضطراری وجود داشته باشد، خانواده، دوستان، پرستار و سایر افراد مجاز می‌توانند به راحتی با استفاده از تلفن همراه مجاز، بدون نیاز به آسیب فیزیکی به ملک، وارد خانه شوند.

هوشمند سازی خانه سالمندان با قفل هوشمند

تجهیزات خانه هوشمند سالمندان: 6. دوربین‌های امنیتی

دوربین‌های هوشمند نیز مانند قفل هوشمند با مزایای زیادی برای افراد مسن همراه هستند. این دوربین را می‌توان در کنار درب ورودی نصب کرد تا صاحب خانه متوجه شود چه کسی پشت در خانه است. دوربین‌های متعددی را نیز می‌توان در نقاط مختلف خانه قرار داد تا دوستان یا اعضای خانواده امکان مشاهده‌ی شرایط سالمند را داشته باشند. این ویژگی به افراد مرتبط اجازه می‌دهد تا بتوانند والدین، پدربزرگ و مادربزرگ یا دوست سالخورده‌ی خود را بررسی کرده و از سلامت آنها مطمئن شوند.

نصب دوربین امنیتی برای هوشمند سازی خانه برای افراد سالمند

تجهیزات خانه هوشمند سالمندان: 7. جاروبرقی رباتیک

جاروبرقی رباتیک می‌تواند به طور مستقل نقشه‌ی خانه را دنبال کند و گرد و غبار و آلودگی‌ها را جارو کند. این جاروبرقی‌ها قابلیت جابجایی در اطراف و زیر اثاثیه را دارند و می‌توانند مکان‌هایی با دسترسی سخت را نیز نظافت کنند. از آنجایی که انجام کارهای نظافتی برای سالمندان می‌تواند بسیار دشوار باشد، استفاده از جارو برقی رباتیک به عنوان دستگاه‌های تمیز کننده خودکار، برای این افراد می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد. بعلاوه در مطلبی دیگر به معرفی برخی از ارزان ترین جاروبرقی های رباتیک پرداختیم که می‌توانید مطالعه کنید.

جاروبرقی رباتیک از تجهیزات خانه هوشمند سالمندان

تجهیزات خانه هوشمند سالمندان: 8. سیستم روشنایی هوشمند

چراغ‌های هوشمند دستگاه‌های LED با قابلیت اتصال به وای فای هستند که امکان کنترل و کارایی بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کنند. برای مثال، شما می‌توانید لامپ‌های هوشمند خانه خود را از طریق موبایل خود کنترل کنید. بعلاوه می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که چراغ‌های هوشمند در یک زمان خاص روش شود و نور آن را نیز سفارشی‌سازی کنید. بسیاری از لامپ‌های هوشمند نیز با دستیار صوتی سازگار هستند.

نصب سیستم روشنایی هوشمند برای صاحب خانه‌هایی که مسن هستند، ایده‌ی خوب است زیرا می‌توانند به راحتی و سریعا از طریق صدا و دستور صوتی یا با تلفن هوشمند خود، چراغ‌ها را روشن یا خاموش کنند.

روشن کردن راحت چراغ‌ها در تاریکی شبنیز از خطر سقوط و یا صدمات ناشی از برخورد با اشیا در تاریکی جلوگیری می‌کند.

سیستم روشنایی هوشمند و هوشمند سازی خانه برای افراد سالمند

تجهیزات خانه هوشمند سالمندان: 9. پریز هوشمند

دوشاخه‌ها یا پریزهای هوشمند، طرح پیشرفته‌ای از پریزهای معمولی هستند که به شما امکان می‌دهند با استفاده از موبایل یا دستیار صوتی، دستگاه‌ها را خاموش یا روشن کنید. با خرید یکی از بهترین پریزهای هوشمند به عنوان تجهیزات مناسب برای خانه هوشمند سالمندان می‌توانید برای تنظیم چراغ‌ها، روشن کردن چای‌ساز یا قهوه‌ساز، خاموش کردن وسایل برقی و موارد دیگر استفاده کرد.

پریز هوشمند می‌تواند برای وسایلی که به راحتی فراموش می‌شوند و امکان خطر آتش‌سوزی به همراه دارند، بسیار مناسب باشد. اگر گاز، بخاری، اتو یا هر وسیله‌ی الکتریکی دیگر را روشن بگذارید که به آنها را به پریز هوشمند وصل کرده‌اید، می‌توانید از راه دور نیز انها را خاموش کنید و از خطرات آتش‌سوزی و حریق جلوگیری کنید.

این تکنولوژی برای خانه هوشمند سالمنداننیز بسیار کاربردی است و این افراد می‌توانند با استفاده از موبایل خود یا با دستیار صوتی، تجهیزات مختلف را روشن یا خاموش کنند.

نصب پریز هوشمند برای خانه‌ی هوشمند سالمندان

تجهیزات خانه هوشمند سالمندان: 10. کنترل هوشمند درب گاراژ

درب باز کن‌های گاراژمجهز به وای فای به شما امکان می‌دهند که چک کنید درب گاراژ شما باز است یا بسته. توانایی باز و بسته کردن درب گاراژ از طریق تلفن همراه می‌تواند برای سالمندان بسیار مفید باشد. اگر فراموش کنند که درب گاراژ را ببندند، ممکن است با حمله‌ی سارقان و یا مشکلات دیگر روبرو شوند. بنابراین این افراد می‌توانند از طریق دستگاه تلفن هوشمند خود از بسته بودن درب گاراژ اطمینان حاصل کنند و از ایمنی خانه مطمئن باشند.

حتما بخوانید:
دستگیره هوشمند (Smart home Door Handle): معرفی انواع دستگیره در خانه هوشمند + عکس

کنترل هوشمند درب گاراژ و هوشمند سازی خانه افراد سالمند

تجهیزات خانه هوشمند سالمندان: 11. لوازم آشپزخانه هوشمند

دستگاه هوشمند برای اتصال فر و یخچال تا توستر و مایکروویو وجود دارد. این دستگاه‌ها می‌توانند با هاب خانه هوشمند و دستیارهای صوتی مانند آمازون الکسا یا گوگل هوم نیز ادغام شوند. قابلیت کنترل بی‌سیم فر می‌تواند از حرکت کردن سالمندان به آشپزخانه برای گرم کردن فر، تغییر دما، خاموش کردن فر و موارد دیگر جلوگیری کنید. یخچال‌های هوشمند نیز راهی آسان برای تنظیم تایمر، ایجاد فهرست و ردیابی تاریخ انقضای اقلام فاسدشدنی هستند.

لوازم آشپزخانه هوشمند در خانه هوشمند برای سالمندان

تجهیزات خانه هوشمند سالمندان: 12. ماشین لباسشویی و خشک‌کن هوشمند

ماشین لباسشویی و خشک‌کن‌های هوشمند به صاحبان خود این امکان را می‌دهند که چرخه‌های شستشو و خشک کردن لباس‌ها را ردیابی کنند، در مصرف انرژی کنترل داشته باشند و در صورت بروز مشکل به افراد اطلاع بدهند. سالمندان می‌توانند لباس‌های خود را به این ترتیب مدیریت کنند و مهم‌تر از همه به آنها یادآوری می‌شود چه زمانی برای تمیز کردن و تعمیر این وسایل فرا رسیده است.

ماشین لباسشویی و خشک‌کن هوشمند در خانه هوشمند افراد سالمند

تجهیزات خانه هوشمند سالمندان: 13. نظارت بر فیلتر هوای هوشمند

این تجهیزات برای فیلتر هوا به شما هشدار می‌دهند که سیستم گرمایشی و سرمایشی شما در معرض خطر گرفتگی قرار دارد و کیفیت هوای نامناسبی را در خانه تولید می‌کند. این مشکلات مربوط به فیلتر هوا باعث افزایش هزینه‌ها و بعلاوه علت اصلی خرابی سیستم‌های سرمایش و گرمایش است.

بسیاری از سالمندان احتمالا از مسدود شدن فیلتر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و تاثیر آن بر کیفیت هوا بی‌خبر هستند. یک مانیتور فیلتر هوای هوشمند می‌تواند هشدارها را از طریق پیامک و ایمیل در زمان پر شدن فیلترها به شما ارسال کند و زمان تعویض فیلترها را یادآوری کند.

تجهیزات خانه هوشمندِ سالمندان - نظارت بر فیلتر هوای هوشمند

تجهیزات خانه هوشمند سالمندان: 14. نشت‌یاب هوشمند

ترکیدگی لوله‌ها یا نشتی لوله می‌تواند یک مشکل بزرگ برای صاحب خانه به ویژه سالمندان باشد. این مشکل نه تنها باعث وارد شدن خسارت به اموال می‌شود، بلکه با قبض بالای آب و خطرات بالقوه‌ی دیگر نیز همراه است. سنسورهای تشخیص نشتی در سیستم لوله قرار می‌گیرند تا تغییرات فشار آب، میزان استفاده و موارد دیگر را تشخیص دهند. هشدار سنسورها بلافاصله پس از تشخیص با استفاده از دستگاه مجهز به وای فای، به تلفن صاحب خانه ارسال می‌شود.

نشت‌یاب هوشمند از تجهیزات خانه هوشمند سالمندان

تجهیزات خانه هوشمند سالمندان: 15. آبگرمکن هوشمند

اگرچه پیشنهاد می‌شود سنسور نشتی آب نصب کنید اما برخی از آبگرمکن‌های هوشمند نیز با سنسور نشت‌یاب داخلی ارائه می‌شوند. آبگرمکن‌های هوشمند همچنین به صاحب خانه‌ها اجازه می‌دهند تا دمای آب را از راه دور مدیریت کنند و بر مصرف انرژی نظارت داشته باشند.

سالمندان از نگهداری آسان و صرفه‌جوی در تعمیرات پرهزینهاز طریق تشخیص نشتی پیشرفته در آبگرمکن‌های هوشمندمی‌توانند بهره‌مند شوند.

آبگرمکن هوشمند برای خانه هوشمند سالمندان

ایمنی سالمندان در خانه‌های هوشمند

دستگاه‌های خانه هوشمند برای سالمندان، بیشتر از یک وسیله‌ی ایمنی ضروری، برای آسایش و راحتی افراد در نظر گرفته شده‌اند و برای کمک به افراد مسن در دسترس هستند. تکنولوژی‌های جدید در خدمت افراد مختلف با هر سنی قرار دارد و می‌توانیم از این تکنولوژی‌ها برای مراقبت از سالمندان استفاده کنیم.

دستگاه‌های هوشمند اتوماسیون خانگی و سیستم‌های گرمایشی، کنترل صوتی و سایر وسایل مناسب خانه هوشمند سالمندان می‌توانند برای محافظت و آسایش و راحتی این افراد بکار برده شوند.

منبع مطلب

ایمنی سالمندان در خانه‌های هوشمند

اقای یک سوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *